Nilkrokodil i Malmö

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

478
592
Rottenroth:

www.aftonbladet.se/nyheter/article17595350.ab

 

Åsikter?

 

 


309
239
Gogs:

Han verkar ju ha tagit hand om den och den verkar ju haft ett rejält utrymme att röra sig på och simma i så jag förstår inte varför den ska beslagtas. Visst om det är en hotad art så kan man väl ha sina invändningar mot det men i gengäld så vet jag inte exakt hur reglerna såg ut för 10 år sen. Då kanske det var okej att handla med nilkrokodiler.


478
592
Rottenroth:

Använder man google snabbt som dessa personer på aftonbladet/poliser osv inte verkar ha gjort så ser man att dem ligger under Least Concern status. De finns gott tillstånd av nil krokodiler i det vilda.

Bör ju tilläga min åsikt också.


Den lyder, jag har inga problem med att folk håller dessa djur så vidare man förser dem med det de behöver och denna mannen verkar ju ha gjort just det.

Men sen är malmö stads åsikter/regleringar värdelösa när det gäller hållning av reptiler.


456
200
isdrake:

"– Krokodilens plats i växthuset överensstämmer inte med de krav som djurskyddslagstiftningen ställer, säger djurskyddsinspektör Paula Hultgren till TT."

 

 

www.sydsvenskan.se/malmo/jakt-efter-nytt-krokodilhem/


478
592
Rottenroth:

Se där! Sydsvenskan gav lite bättre information!

Aftonbladets skrämsel titlar brukar ju räcka enligt de själva!


264
125
Bildpunkt:

Det gäller ju djurparksregler när det är så stora reptiler och om jag inte minns helt fel är det väl runt 20kvm som gäller för de flesta krokodiler? (40kvm vattenyta stod det i artikeln.)

Inte alla som klarar av att ha det hemma, men löser man det så ser jag inte heller personligen varför det skulle vara förbjudet. Men som sades så verkar inte denna ha haft godkänd inhägnad.


2
0
uddevalla88:

frågan är ju hur man värmer upp ett växhus vid den hära årstiden?


456
200
isdrake:

Vi ska vara väldigt glada för att det är skillnad på minimimått som privatperson och djurparker (förutom stora krokodildjur då). Värre är det för dom som håller på med fågelhobby. ;P


218
47
asus:

om han nu haft den i 10 år så borde de la vara tillräckligt bevis för att han kan ta hand om den ?


456
200
isdrake:

Men följer han inte reglerna så är det väl inte konstigt? Bara för att man får ett djur att överleva betyder ju inte att den har det bra. Hur många misskötta leguaner, skäggisar, majsormar osv finns det inte i Sverige? Som ändå är vid liv. ;P 

Dessutom hade han en död krokodil i frysen också. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild