Mardrömmar om att jag har blivit orm biten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

264
125
Bildpunkt:

Jag hade förut lite liknande tankar angående spindlar, men efter ett tag gick det över efter att jag fått in vanan med att mata och flytta spindlar till nya terrarier med mera. Om du redan har en mentor tror jag som tidigare talare att det är något som kommer försvinna med tiden allt eftersom du känner dig tryggare med dina egna förmågor.
Viktigt bara att inte stressa på det. Det tar sin tid och det får det göra. Hellre att man är för försiktig än tvärtom.


478
592
Rottenroth:

Hej!


Tycker absolut inte du ska tveka då det är tecken på osäkerhet och det kan du nog bara jobba bort genom vana och vana skaffar man sig av erfarenhet som en mentor i ditt fall kan ge dig!

Många väljer att gå den direkta vägen att inte skaffa erfarenheten.
Möjlighet kan vara en av faktorerna, ignorans finns hos vissa också men sen kan man ju inte lära sig på annat sätt än trial and error faktorn. Du kan ju inte läsa dig till hur du ska bete dig med en viss individuell orm, det betyder dock inte att du inte ska läsa på om arterna du tänker hålla. Det är mycket viktigt i min mening speciellt gällande giftormar.

Personligen tycker jag mentorering är kanon bra, man kan lära sig mycket av att observera andra hantera och även berätta om sina misstag. Tips & råd och sen att få börja hantera hos någon som kan säga hur du ska gå till väga, vad du gör för "fel" och vad du gör för "rätt".

Vana ger självförtroende och en viss säkerhet i sig själv, MEN det betyder inte att man ska släppa garden och sluta vara försiktig.

Försiktighet, nogrannhet och risk tänkande hjälper en lång bit.

 

Känner du att du vill skaffa giftormar så tror jag inte någon dröm kommer hindra dig, du ska inte förlita dig på vad drömmar gör. Drömmar är orealistiska men kan dra ett spratt på skallen självklart, så att säga att de inte har någon påverkan tycker jag folk gör fel men det är min åsikt!

Drömmar däremot ska inte avgöra vad för val du väljer i det vakna tillståndet.

 

Är det någon som inte håller med så behöver det inte bashas hit och dit för det är min åsikt och jag lär inte svara åt någon som ska agera forum"smart" eller arrogant då jag har betydligt bättre saker för mig än att debbatera vem som har rätt och fel, alla behöver inte tycka / tänka lika för att det ska fungera.


40
72
pelleman:

Jag har haft ormar i flera år och rest runtom i världen för att se ormar och massa andra djur i det vilda. Jag har inga som helst nojjor kring ormar utan faschineras alltid av alla olika arter. Däremot drömmer jag ganska ofta om ormar. Att de dyker upp överallt i mängder och man ömsom gläds och ömsom förskräcks i drömmen. Men detta har inget som helst med verkligeheten att göra så du kan nog med stor säkerhet strunta i alla drömmar och ta ett vaket beslut om huruvida du är mogen att köpa giftorm. Men om just giftormsköp har jag inga erfarenheter så det får du söka på annat håll. Lycka till!


273
3
117:

Bildpunkt: Jag hoppas det försvinner med tiden :) men jag tror det blir bättre snart

Rottenroth: Hallo! :)

Tycker du har helt rätt, jag läser också JÄTTE mycket om olika sortens ormar gift som ogift och läser gärna om deras gift också och det är då man blir lite mörkrädd när man läser vara giftet är kapabelt att ställa till med. Det med att göra rätt och fel är helt klart en fördel för man får prova på själv och kroka giftormar ibland och så berättar han hur man ska gör och vad man gör för fel så lär man sig, nackdelen med giftormar är att ett misstag räcker sen kanske man inte vaknar igen :P det är därför jag är oehört försiktig när jag ska krocka gift.

Nä man ska verkligen inte släppa garden när det gäller giftormar.

Jo jag har en lång tid velat skaffa gift, inte för att det är gift utan för att många är oehört vackra och facinerande.

pelleman: Intressant att du åker runt i världen och för att se olika exotiska djur, när jag var mindre ville jag alltid bli som Steve Irwin, vill fortfarande och resa runt och hjälpa och göra show. När jag drömmer om giftormar så är de ofta i terrarie och så ska jag kanske visa en av ormarna för en kompis eller släkting och när jag tar ut den biter den mig alltid :/ jo det är sant, men jag ska nog arbeta med agressivva ogiftiga ormar innan jag skaffar gift. Jag har hjälpt till på expo syd 2 år nu så jag har en aning om hur det går till när man ska köpa gift. Tack så mycket :)


478
592
Rottenroth:

DragonEmperor : Absolut förstår jag rädslan över att bli biten, du får ju ställa dig frågan om du tycker det är värt risken? För risken kan aldrig 100% elimineras, du vet inte om du någon dag kommer vara lite "slapp" med någon orm. Visst man ska inte vara det, jag är inte ens slapp med de ogiftiga jag har av ren princip.

Men den rädslan borde du vända till respekt istället, har du respekt för vad giftet kan göra så kan det bli lättare för en själv att bedömma riskerna, använda risk tänkandet extremt mycket.

Det är samma lite som att när man sätter sig bakom ratten och kör en bil, inte kör man om när man ser att dubbelfiliga vägen håller på att ta slut bara för att "hinna" först till exempel. Tålamod är ens bästa vän i alla risk tillfällen!


273
3
117:

Rottenroth: Precis och jag vet inte riktigt om det är värt risken, och jag håller med dig till fullt när det gäller rädsla och respekt. Har man rädsla för de så ska man inte ha de, men att ha respekt för de är en helt annan sak och defenivt nödvändigt om man sysslor med gift eller med djur överhuvudtaget.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild