Vad heter filmen ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

273
3
117:

Animal Planet och liknande, alltså reptil jägare på tv

Känner att det programmet han gjorde Venom in Vegas var bra, delvis för att visa för människor där ute att ormar inte alls är så farliga som man tror om man inte rör dem och delvis för att hans ska få chansen att utjycka sin kunnskap. 

Hur menar du ? 


1662
779
fluffis:

Donald Schultz är galen på sitt sätt men han gör ett viktigt jobb, dvs samlar in gift och dna från djur, till forskning. Han har ett program som går på animal planet som heter Giftjägaren (venom hunter) men det är mest repriser nu. Jag är fascinerad av honom och hans tv-program :)


366
156
Linus:

Är det inte i Venom in Vegas han sitter i ett glasrum med ormar från en massa olika habitat, utan att ha tagit hänsyn till ormarnas behov av ordentligt kontrollerad temperatur och luftfuktighet? Det är ju inte precis att se till hur ormarna ska ha det för att må bäst? Självklart är det bra att informera människor om hur ormar och deras gift fungerar, men att göra det genom att trycka in typ tjugo ormar i ett glasrum i Vegas och göra en show av det - det vet jag inte riktigt hur smart det är.

Att samla in gift och DNA är superviktigt, helt klart! Men vad säger att man inte kan samla in gift från fångenskapsfödda ormar, som man trots allt inte skulle behöva stressa tillnärmelsevis lika mycket? Jag såg exempelvis ett avsnitt av Venom hunter där han jagade ifatt ett gäng kängurur med Jeep. Efter en lång jakt med bil sköt han en med en bedövningspil. Han fick därefter brottas med kängurun i typ fem minuter och den var totalt panikslagen hela tiden. Anledningen till att han gjorde detta var för att samla in DNA så att det skall finnas i en DNA-bank till framtida kloningsprojekt ifall agapaddan skulle utrota så stora delar av Australiens fauna som man befarar att den kommer göra.
I det fallet exempelvis kan jag tycka att man lika gärna kunde tagit lite blod från en känguru på ett zoo. Exempelvis när den skall göra något slags rutinveterinärkoll.

Jag tycker att han hanterar djuren han jobbar med på ett otroligt respektlöst sätt, och gör allt för att skapa sensation kring det han gör.


1662
779
fluffis:

Jo, det är Venom in Vegas där Donald sitter i en glasbur i tio dagar med en massa ormar.

Själv står jag lite med ett ben i varje läger eftersom jag håller med om att det inte är för djurens bästa att ta in en massa djur i en bur utan att tänka på att tillgodose deras behov med temperatur och allt annat. Å andra sidan så pratades det inte något om det och inte vet jag, de kanske hade tänkt på det mer än vi tror. Sen kan jag tycka att det ibland klemas lite väl mycket med ormar. Även om man självklart ska se till att de har det bra så är de är faktiskt rätt tåliga också. Man får helt enkelt väga vad utbildningssystet/ändamålet ger mot hur ormarna har det. Jag håller med om att det känns som om Donald vill skapa sensationer och det känns lite löjligt men samtidigt kanske det är bästa sättet att få folk att få upp ögonen. Hobbyn vinner på att blidka ormmotståndare.

Sen tycker jag att det alltid klagas på hur kända personer hanterar djuren, såväl Steve Irwin som Donald Schultz.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild