Ny orm ägare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
SakenK:
Hej! Jag är en ny orm ägare till en kungspyton. En kort fråga då jag inte hittade någon annanstans om detta. Jag lät idag Pluto klättra och utforska bl.a på mig. När han slingrade sig runt min arm så kände jag att det stack till lite, inte mycket och det gjorde inte ont, men när jag lämnade tillbaka honom i terrariet så hade jag ett litet sår på armen (med blod). Kan det vara så att hans fjäll råkat riva lite emot min arm? Dum fråga kanske men jag känner ingen som äger orm som jag kan fråga.

Tänker att det kan vara bra att veta till framtiden. 

5
5
ScaleyWrench:
Hej, det är helt normalt när ormen slingrar sig runt armen och spänner musklerna så trycks fjällkanterna ut lite, och det kan kännas som att det “river” eller skrapar. 

Det är inte vassa fjäll i meningen som klor eller taggar, men fjällkanten kan absolut kännas sträv, speciellt på magen (bukfjällen) som är gjorda för att ge friktion mot underlaget när ormen rör sig.

Så länge du inte ser några vassa skador, torra fjäll eller tecken på hudproblem är det inget fel på ormen. Det är bara naturens egen “sandpapperseffekt”

Mvh M
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild