Färg

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

80
1
amina:

Någon som är bra på färger på skäggisar hade varit så roligt att vetaa vad våra är för något 


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Är dom inte köpt som någon morph eller liknande är det normalfärgade :) dom kan ju variera väldigt i färg/mönster utan att det behöver vara nåt "speciellt".


80
1
amina:

han vi köpte av sa att de inte är mohrfer 


269
60
Jonas:

en morph är bara en morph om det finnas intyg på att morphen finns:) kan man säga (den ska även synas förstås men vissa morpher syns inte dvs het därför intyg)


80
1
amina:

han skulle skicka något intyg men han säger att han inte vet va föräldrarna är


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Viltfärgade kan man väl säga färgen är :)

Sen brukar man ju märka på priset om man köper någon speciellt färgad individ, behöver inte vara en morph bara för den är lite udda tecknad. Och vet inte säljaren vad han har för avelsdjur är det med största möjlighet helt vanliga skäggagamer ;)


953
1840
peter54:

En morf är bara en färg- och/eller teckningsvariant (morph är den latinska stavningen). En morf kan endera vara naturlig eller vara framtagen genom selektiv eller/och manipulativ avel.

Om färgen bara varierar i ton, som exempelvis svensk snok, brukar man inte tala om morfer, utan bara om mörka/ljusa varianter/faser (undantag är möjligen den gotländska snoken som av många betraktas som en morf eller till och med en underart).

Jag är okunnig när det gäller skäggagamer, men jag gissar att samma förhållande råder hos dem i naturen, alltså att de har ett vitt spann i färgton från sandfärgad till mörkare brun,  och att de morfer som numera finns alla är framtagna i fångenskap.

Exempel på naturliga morfer hos reptil är kalifornisk kungssnok som har runt dussinet distinkt olika naturliga morfer.


305
147
HenkePetersson:

Ska inte argumentera med dig peter för du vet nog bättre än jag när det gäller snokar, men förändras inte en specifik snok arts tecken och färg beroende på vart den kommer ifrån, lite typ som kungs boa släktet om så är fallet bör dom ju mer räknas som lokaliteter än som morpher om man ser till den vilda populationen kalifornisk kungssnok tex för att nämna någon.

Kan ha fel, skulle vara kul att veta

 

Sen för att inte tappa tråden mer än nödvändigt:)

Dom ser ut att vara normala.

 

Lite of topic:För övrigt har jag en jobbarkompis som kallas för skäggagamen:D


80
1
amina:


953
1840
peter54:

Henke

Jag är inte skolad i detta, resonerar mer efter vad jag plockat upp under vägen så att säga. Min tanke om detta är att morf, lokalitet, variant, fas och så vidare, är rätt luddiga begrepp som inte har några distinkta/specifika gränsdragningar sinsemellan. Snarare förefaller det vara terminologiskt mode som sätter gränser.

Jag tror till exempel inte att någon skulle kunna invända på rent faktiskt grund om man bara byter ut ordet "morf" mot ordet "fas" (morph - phase).

Just nu är det ju morf som gäller, men för säg 30 - 40 år sedan var det ett okänt begrepp inom terrariehobbyn, trots att det redan då fanns vad vi idag sannolikt skulle kategorisera som morfer.

Jag kan ta samma exempel som jag använt många gånger tidigare. Jag var i England 1984 och köpte ett par fina majsormar av en fortfarande mycket känd uppfödare, numera dock inte inom ormar. Det var ett par så kallade "South Carolina phase". Idag heter de inte så längre, de kallas Okeetee, vilket i första hand är en lokalitet eftersom det är en plats på kartan. Senare har man tagit fram en morf som heter Abbot's Okeetee, vilket är en genom selektiv avel framtagen variant med bredare svarta kantringar runt sadlarna.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild