Dvalar hur länge?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

45
1
Hjördis:

Det är såhär att min dvärgskäggis började dvala i mitten på denna sommar och hon är fortfarande väldigt trött och ligger hellre fortfarande och sover än att vara vaken. Jag har hört att vissa ödlor dvalar även på sommaren, men om det även dvalar under vindern, när är de då vaken? Solplatsen har en temperatur mellan 38-40 grader och den kalla delen har en temperatur på 25 grader. Det finns 4 st UVB 10.0 (som jag bytas om ca 2-3 månader). Hon var mer aktiv när jag hade terrariet stå inne i varagsrummet, men eftersom att det är så mörkt och inte så mycket dagsljus kommer in dit så flyttade jag terrariet till ett betydligt ljusare ställe där hon nu har tillgång till dagsljus plus sin sollampa och UVB-lampor. Jag har försökt att väcka upp henne nu den senaste veckan genom att tända terrariet (det har varit släckt under hela tiden hon har dvalat) och slängt i käk som hon har ätit med stor aptit, men sen går hon och gräver ner sig igen och fortsätter att sova.

 


164
35
anders890:

Har själv haft dvärgskäggisar som har dvalat, dom sköter det alldeles utmärkt helt själva, mina dvalade "naturligt" oftast under vinterhalvåret, dom kunde som längst vila i några månader under det kalla halvåret!

Har däremot aldrig vart med om skäggisar som har dvalat under sommartid..


1159
624
Temla:

Mina skäggisar har varit jättetrötta sedan slutet på augusti och 2 av dem dvalar nu. Bara en tidsfråga innan den tredje somnar också. Hur högt är terrariet? Når UV belysningen ned? 


45
1
Hjördis:

Temla: Terrariet är 60 högt och UVt når ner till solplatsen där hon annars sitter den mesta tiden av sin vakna tid. Hon gick i dvala i början av augusti (inte i mitten på sommaren som jag skrev först, det är jag som inte har någon tidsuppfattning), innan dess var det en jäkla fart på henne så jag tror att jag är lite väl nojig och tror att hon bara ska sova några veckor.


164
35
anders890:

Okej, då behöver du nog inte oroa dig, har för mig att mina brukade dvala runt augusti oxå..

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild