Panterkameleonthona äggläggning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
halfwayhell:

Hej, 

Har en panterkemeleont hona på ca 1.5 år. Jag har förstått att honorna ska lägga ägg även om de ej är befruktade och att det kan vara farligt om de ej får göra det. Eftersom vi inte har möjligt att ha djupt med jord inne i terrariet så hittade jag tipset om att ha en hink med fuktig jord och att detta ska stimulera till äggläggning. Hon visar nu tecken på att vilja lägga ägg, provgräver och är rastlös i terrariet. Men när jag sätter henne i hinken med jord så är hon inte ett dugg intresserad längre. Har även försökt ha hinken i nätterrariet och haft henne där så att hon själv kan välja att gå dit. Men det fungerar inte heller. 

Någon som har tips eller råd? Börjar bli lite orolig.


1159
624
Temla:

Har hon möjlighet att få vara helt ostörd i äggläggningslådan - det vill säga utan insyn från er som går förbi och rör er i rummet. Prova häng för nåt skynke medan detta pågår.

Kan tillägga att jag också har väldiga problem med min hona varje gång hon ska lägga ägg. Ingen plats passar henne i början. Men förra gången så lade hon äggen till slut i lådan ändå. Det krävde att jag helt enkelt fick stänga in henne där ett dygn. Lådan måste vara rymlig nog att kunna röra sig i, och jorden djup nog att kunna gräva ett rejält hål. 


3
0
halfwayhell:

Hmm, ska testa ha henne i nätterrariet då tror jag och hänga för skynke. Tack för tipset! Återkommer om det inte lyckas ;)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild