Skäggagam eller vattenagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
9
linusekholm:

Jag har länge funderat på att köpa en till ödla men har inte kommit fram till vilken som passar mig bäst.

efter flera månaders letande har jag hittat två stycken som verkar passa mig. Vattenagam och skäggagam.

jag gillar skäggagamer för att dem är så lugna och blir lätta handtama.

jag gillar vattenagamer för att regnskogsterrarium är fina och ser så trevliga ut.

kan någon hjälpa mig att välja genom att skriva för och nackdelar om ödlorna!!


456
200
isdrake:

Du har skrivit väldigt bra för- och nackdelar redan. ;P Vattenagamen har den fördelen att den inte äter frukt och grönt så du slipper stå och kombinera krångliga sallader varje dag. Å andra sidan har den nackdelen att den kräver större utrymme samt att det är svårare att hålla ett bra klimat hos dem än skäggisar. 


Haka inte upp dig så mycket att skäggisar brukar bli lätthanterliga. Det är så sällan man behöver flytta dem så dina övriga intressen (att regnskogsterrarium är fina) tycker jag du ska väga tyngre. Du kommer kunna utföra all nödändig hantering på båda.

Själv så är jag svag för gröna  regnskogslevande ödlor så jag hade helt klart valt vattenagamen om jag hade haft plats för det. 


Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:

Vattenagam kräver något mer av sin skötare då det är ett regnskogsdjur, hur stort terrarium kommer du att ha? Det spelar stor roll när man väljer art :)

När man väljer djur ska man inte ha bråttom, efter en tid brukar det falla sig naturligt vilket djur man är mest intresserad av, för & nackdelar är knepigt då det beror på vad man är ute efter. Födelar för mig kanske är nackdelar hemma hos dig & tvärtom.


47
9
linusekholm:

Jag får plats med ett terrarium som är ca 120cm högt och 100 cm brett! Är det för litet för båda?


456
200
isdrake:

Svaret är antagligen ja; det är för litet för båda.

Det är för lågt för vattenagamer. Vad gäller skäggagamen så beror det på hur djupt terrarium du kan skaffa. Det måste vara minst 90cm djupt för att uppnå L80. Men då blir det rätt skumma proportioner. 


Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Dvärgskäggis kanske kan vara ett alternativ?


Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:

Djupet på terrariet är minst lika viktigt som övriga mått ;) som isdrake redan sagt, så ja antagligen för litet för Vattenagam/Skäggagam. 

crocodilejonas kom med ett bra tips! :)


456
200
isdrake:

Finns ju små trädlevande regnskogs agamer också. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild