Mjökgrodor som dör

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
Darklee:
Köpte för mindre än 1 månad sedan mjölkgrodor av crtzoo i haninge. 2/3 har dött trots att jag följer alla skötselråd som finns. Dock var de sjukt små när jag fick dem. Vad kan jag göra de ser ut att mår bra sedan är de bara döda. En bild på en av de som nu är döda där man kan se hur små de var/är. Crt tar inget ansvar utan säger att jag har haft dem för länge och jag undrar nu vad gör jag för fel?1043562_nrdguewddahmxhxgmtvf.jpg

96
202
Eremit3n:

Darklee skrev:
Köpte för mindre än 1 månad sedan mjölkgrodor av crtzoo i haninge. 2/3 har dött trots att jag följer alla skötselråd som finns. Dock var de sjukt små när jag fick dem. Vad kan jag göra de ser ut att mår bra sedan är de bara döda. En bild på en av de som nu är döda där man kan se hur små de var/är. Crt tar inget ansvar utan säger att jag har haft dem för länge och jag undrar nu vad gör jag för fel?

Personligen tycker jag att de är för små för att säljas, med undantag för folk med erfarenhet av unga grodor. Har du dem rakt inne i terrariet på bilden? Tycker att det ser för stort ut för att ha stenkoll på så små grodlingar.

Vad har du för parametrar? Fukt & värme? Använder du digital hygrometer och termometer?

Det är nog bäst att göra i ordning en liten petbox med tillgång till gömställen, växter, grenar och vatten. Mata varje dag, gärna flera gånger om dagen. Drosophila hydei verkar vara lagom i storlek. Pudra med kalcium, och någon multivitamin eller minst med D3 2 gånger i veckan.

Leta efter avföring och avvikande beteende, och släpp inte tillbaka dem förrän du är säker på att de är stora och starka.

6
0
Darklee:
Den som dog idag bajsade senast för någon dag sedan som jag såg. De har massor av gömställen både högt och lågt är i ett 60x45x60 lbh. Pudrar med repti calcium varje matning. Och reptivite 2 grr i veckan. Fukt ca 70-75% fuktar med dusch 1-2 grr/dagar. Finns vattendel. matar enbart med flyglösa bananflugor. Både jag och barnen har sett till att kolla alla varje dag så att vi verkligen ser dem utan att störa dem. Enda avvikande är 1 dag innan de dör äter de inte. Denna som dog idag matade jag framför den och flugorna gick på den utan att den reagerade. Temp varierar mellan 25-27° natten går det ner lite. Den som är kvar ser stor ut men det gjorde denna också. Ska se om jag kan få en bild på den som är kvar. Så jävla irriterande då jag frågade om detta var ok att sälja så små.

6
0
Darklee:
Fattar inte varför den blir upp och ner. Men det finns massor av bajs på rutan som denna måste ha gjort under natten1043562_gryilfdsxkbwymsemrid.jpg

96
202
Eremit3n:

Darklee skrev:
Fattar inte varför den blir upp och ner. Men det finns massor av bajs på rutan som denna måste ha gjort under natten

Lite större än jag trodde, vilket är bra nyheter. Den andra såg inte större ut än typ 2 cm (jämfört med ventilationshål på exo terra)

Jag vill nog ändå rekommendera att få ner resterande grodor/groda i en petbox eller liten låda för nära observation. Mata med så mycket den tar emot och håll fuktigt.

Den ser inte så bra ut. Såhär tjock och glansig är en frisk unge.  1024106_owoyjjgmefgojtaimmuy.jpg

6
0
Darklee:
Eremit3n skrev:

Den ser inte så bra ut. Såhär tjock och glansig är en frisk unge.  

1043562_qfxwoisfxgeqsraucgjx.jpg

6
0
Darklee:
Eremit3n skrev:

Lite större än jag trodde, vilket är bra nyheter. Den andra såg inte större ut än typ 2 cm (jämfört med ventilationshål på exo terra)

Jag vill nog ändå rekommendera att få ner resterande grodor/groda i en petbox eller liten låda för nära observation. Mata med så mycket den tar emot och håll fuktigt.

Den ser inte så bra ut. Såhär tjock och glansig är en frisk unge.  

Det är bara denna kvar och den var såhär stor när Den kom hem 1043562_wilirbnzcjfydescekwl.jpg
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild