Kungsboa nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Csson91:
Hej!

Familjen funderar på att skaffa en kungsboa, men vi är lite osäkra på om det kommer fungera ihop med vår livsstil. Så jag tänkte att alla kloka här kanske kan ge bra råd!

Vi har husvagn och på sommarhalvåret åker vi bort i stort sett varje helg, åker fredag kommer hem söndag. Men har hört att det finns risk att ormen bajsar i sin vattenskål och behöver därför daglig tillsyn.

Värme och luftfuktighet tänker jag att man kan styra med olika system och termostater?

Tack!

5965
4582
Tropfrog:
Enligt L80 skall alla reptiler ha daglig tillsyn. Även om det kanske inte är nödvändigt för ormen varje dag så är det i princip ett lagbrott att inte titta till den dagligen.

I förslaget som kom i våras på ny L80 stod tillsyn minst två gånger om dagen. Detta förslag drogs tillbaka främst pga mycket protester från däggdjurshobbyn. Hur nästa förslag kommer att se ut och om det klubbas igenom är svårt att sia om.

Mvh
Magnus 

3
0
Csson91:
Tack för svar, då kanske reptil inte är något för oss. Det måste fungera och vara rätt samt bra för djuret!

6
2
Chrull:

Csson91 skrev:
Tack för svar, då kanske reptil inte är något för oss. Det måste fungera och vara rätt samt bra för djuret!

Man behöver ju inte måla fan på väggen :)

Jag är säker på att både en och annan reptilägare har åkt hemmifrån någon gång. Hur löste de det? Kanske kan en vän eller granne titta till terrariet och se om vattnet behövs bytas? 
Just orm är ju ett tämligen tacksamt husdjur då de kräver väldigt lite daglig skötsel - inga promenader, daglig utfodring eller behov av social interaktion.

Jag kan även tillägga att mina två ormar bajsar lika ofta som de äter - och hittils har det aldrig varit i vattenskålarna :)

5965
4582
Tropfrog:
Precis! Min grannarna går in och kollar alla mina djur dagligen om jag åker iväg. Ibland skickar de in sin 7 åriga dotter med instruktionen att se till djuren. Första gången satt hon och tittade i nästan 2 timmar innan de undrade var hon var. Tydligen så trodde hon att hon måste se alla djuren innan hon var färdig. Men i tätplanterade regnskogsterrarium kan det dröja veckor, upp till en månad mellan tillfällena jag själv ser dem :). Det är heller inte specificerat i L80 att man faktiskt måste se djuren, vad tillsyn innebär eller vilken kunskap eller erfarenhet den som kollar bör ha.

Hade det inte varit för lagen och jag valt att faktiskt hålla mig på den rätta sidan så hade jag utan tvekan lämnat mina djur i två veckor vintertid eller en vecka sommartid utan tillsyn.

Mvh
Magnus 

86
69
Nickesnoken:
En övervakningskamera så kan du ge djuren daglig tillsyn via den i din mobil. Har du en vägghängd vattenskål så är nog risken lika med noll att det bajsas i den.. ormar bajsar som regel bara en gång några dagar efter de ätit. 

3
0
Csson91:
Chrull skrev:

Man behöver ju inte måla fan på väggen :)

Jag är säker på att både en och annan reptilägare har åkt hemmifrån någon gång. Hur löste de det? Kanske kan en vän eller granne titta till terrariet och se om vattnet behövs bytas? 
Just orm är ju ett tämligen tacksamt husdjur då de kräver väldigt lite daglig skötsel - inga promenader, daglig utfodring eller behov av social interaktion.

Jag kan även tillägga att mina två ormar bajsar lika ofta som de äter - och hittils har det aldrig varit i vattenskålarna :)

Lite så tänkte vi med!
Nicke har ju en idé med. Kamera är ju en form av tillsyn antar jag om man är i väg ett dygn. Som du sa innan, tillsyn är inte definierat i lag utan man får tolka själv vad det innebär. 

Tack alla! Nu har vi lite att fundera på!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild