Skäggagam vs Dabbagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

276
118
Maqea:

Jag är väldans sugen på att skaffa en dabbagam. Jag har sett Humle och Dumle och Maffioso och Drago här och de är ju så härliga.

Det jag undrar är om en skäggishane och en dabbagamshane skulle bråka om de såg varandra eller om de är för olika arter för det? Skulle de se varandra som hot och revirkonkurrenter eller bara en annan mystisk figur som typ en katt eller en hund som det går att vänja sig vid? Klart de ska ha varsit terra men jag bara funderar hur försiktig man behöver vara. Jag menar karlar är ju karlar. ;)

 


340
91
Copa:

Trevligt att du fått upp ögonen för Dabbagamer.  Tror inte att dom bryr sig mer om skäVåraam än katt/hund.  är inte ett dugg intresserade av andra djuren. 


266
18
Jazen:

dabbisar är fan sjukt sköna djur, dom är riktigt speciella =)

Jag upplever dabbisar mer aktiva än skäggisar. Det folk gillar med dabbisar är att dom är rena väx/grönsaks ätare, samt frön då. Man slipper ha insektsuppfödning etc etc


276
118
Maqea:

Dabbisar är härlig. Superhärliga. Det är ju därför jag vill ha en eller en hel hög =D

Jag funderar fortfarande på frågan om en dabbagamshane och en skäggagamshane skulle bråka eller om de är för olika och därför åtminstone tollerera varandra.


504
396
Crippa:

De är riktigt aktiva som Jazen säger :) om man vill ha en ödla med fart i ska man ha en dabbagam och de är inte alls jobbiga att ta hand om :) Drago skulle strunta i vilken ödla man än stoppade in till hennes terrarium.. hon är så himla lugn och trevlig =)


269
60
Jonas:

ska du placera 2 ödlor från 2 totalt olika kontinenter med varandra o.O?


276
118
Maqea:

Läs alla inlägg Jonas =D

"Det jag undrar är om en skäggishane och en dabbagamshane skulle bråka om de såg varandra eller om de är för olika arter för det? Skulle de se varandra som hot och revirkonkurrenter eller bara en annan mystisk figur som typ en katt eller en hund som det går att vänja sig vid? Klart de ska ha varsit terra men jag bara funderar hur försiktig man behöver vara."

Jag vill bara inte att de ska flyga på varandra om de råkar se varandra eller när de får komma ut på altanen på sommaren för där måste de samsas om samma bur.

En hona av ena arten och en hane av den andra skulle säkert gå bra tillsammans utan muck. Kruxet är att jag helst vill ha en kille för att komma från det där med äggläggning, värpnöd och allt vad det för med sig. Äggen kommer inte ju inte att vara befruktade men det sliter i alla fall på mammaödlan och det kan bli extra turer till veterinären för att hålla koll på det hela. OBS! Jag tror inte att de parar sig med varandra men flicködlor har en tendens att lägga ägg även om de lever ensamna.


456
200
isdrake:

Jag skulle aldrig chansa på att ha dem i samma bur (såvidare det inte rör sig om 5kvm+ eller nått) utan istället låtit dem turas om att få komma ut i solen.

Den skäggisen jag hade en gång i tiden blev väldigt pissed om hon såg en större ödla. 


504
396
Crippa:

Tror inte de skulle bråka om altanen faktiskt haha ;P Maqea vore jag dig så skulle jag köpa en hona och hane om det gick att få tag på. Det är riktigt kul när man har ett par i samma terrarium :) de ligger på varandra hela dagarna då och vill aldrig vara ifrån varandra heller ;)


55
1
JLundgren:

Här är en snubbe som håller två dabbagamer med en skäggagam iallafall: www.youtube.com/watch?v=nkaL8TwMSbA

De verkar inte flyga på varandra. Att hålla olika arter på en sådan liten yta kan ju knappast vara något att rekommendera dock :/

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild