vilken sand till kunglighoppspindel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
1
tuvaals:
Hej!

Jag är intresserad av att skaffa en kunglig hoppspindel men undrar vilken sand i jord o sand blandningen ska jag ha? Bara vanlig snadlåde sand eller något annat?
Eller ska jag bara ha jord?
Jag undrar också var man kan få tag på hoppspinlar och om de ens finn tillgängliga?

48
36
19Bumbi:
Köp terrariejord eller bottenatetial för spindlar. Finns på tex cyberzoo. Rekommenderar inte barkflis eller sand då det inte håller fukt särskilt bra och är dessutom hårt att landa på om spindeln skulle tappa greppet. Absolut inte sandlåde-sand, det innehåller kisel, och kiselgur används vid skadedjurbekämpning.

5898
4525
Tropfrog:
VA??!! Tror du verkligen att man skulle låta barn leka i sandlådesand om det var giftigt? Visst, det innehåller kisel precis som kiselgur, men precis där slutar likheterna. Sanden är helt inert medans kiselgur inte är det.

När dottern var liten så byggde jag en liten sandlåda med köpt sand i. Efter ett par år när intresset svalnat så grävde jag ur den. Myrorna hade byggt stora bon under markduken som separerade sanden från jorden. Därför vet jag helt säkert att sandlådesand inte är särskilt bra för skadedjursbekämpning.

Däremot har du helt rätt i att sand inte är särskilt bra som bottensubstrat för hoppspindlar. Men av helt andra anledningar.

Medlem i GHF, SDS
3216
1954
EmanuelKarl:
Tror inte TS är ute efter att ha sand
19Bumbi skrev:
Köp terrariejord eller bottenatetial för spindlar. Finns på tex cyberzoo. Rekommenderar inte barkflis eller sand då det inte håller fukt särskilt bra och är dessutom hårt att landa på om spindeln skulle tappa greppet. Absolut inte sandlåde-sand, det innehåller kisel, och kiselgur används vid skadedjurbekämpning.

TS verkar vara inställd på en jord- och sandblandning (oftast brukar det vara 70% jord och 30% sand), inte ren sand. Håller dock helt med dig om att enbart sand är ett tveksamt alternativ till spindlar. Sandlådesand är nog överlägset vanligast att använda. En sådan jord och sandblandning (där jord=kokosfiber eller torv i de flesta fall) är förmodligen betydligt billigare än färdigblandat substrat som säljs specifikt för spindlar.

48
36
19Bumbi:
Tropfrog skrev:
VA??!! Tror du verkligen att man skulle låta barn leka i sandlådesand om det var giftigt? Visst, det innehåller kisel precis som kiselgur, men precis där slutar likheterna. Sanden är helt inert medans kiselgur inte är det.

När dottern var liten så byggde jag en liten sandlåda med köpt sand i. Efter ett par år när intresset svalnat så grävde jag ur den. Myrorna hade byggt stora bon under markduken som separerade sanden från jorden. Därför vet jag helt säkert att sandlådesand inte är särskilt bra för skadedjursbekämpning.

Däremot har du helt rätt i att sand inte är särskilt bra som bottensubstrat för hoppspindlar. Men av helt andra anledningar.

Det var nog kvartsdamm i sandlåde-sand som skulle vara dåligt för luftvägarna. Fick detta berättat för mig av en förskolelärare på en montisori-skola. Jag undviker det iaf.

5898
4525
Tropfrog:
19Bumbi skrev:

Det var nog kvartsdamm i sandlåde-sand som skulle vara dåligt för luftvägarna. Fick detta berättat för mig av en förskolelärare på en montisori-skola. Jag undviker det iaf.

Jo, just förskolelärare på montesoriskolor är kända för att ha djup kunskap om just mineraler :).

Damm som vi andas in finns överallt. Det går inte att undvika.

Sandlådesand är godkänt i vårt myndighetssverige att användas till just sandlådor där små barn leker. Det räcker för mig.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild