Utrotning av ”invasiva” grodor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

61
71
CrossroadReptiles:
www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/invasiv-skrattgroda-bekampas-med-luftgevar-och-sju-ton-salt-ska-knacka-den
Jag tycker personligen att man aldrig ska släppa ut terrariedjur i naturen (i detta fall är det väl minst lika troligt att det rör sig om en smitning från ett frilandsterrarium). Däremot tycker jag att idén att hälla stora mängder vägsalt i dammarna är idiotisk, eftersom det riskerar att förstöra hela biotopen för lång tid framöver. Den åtgärden lär ju även ta knäcken på andra groddjurs föryngring i området. Det kan absolut finns anledning att agera skyndsamt mot invasiva arter men det betyder inte att man behöver gripas av panik i sådana här situationer. Att den förymda/introducerade populationen skulle sprida sig ohämmat är föga troligt. Läs gärna Leif Westrins artikel här på sidan om "Stockholms gröna grodor" där han beskriver några populationers uppkomst och fall.

93
36
Insecta:
Eftersom grodorna   klarade sig 1 år så tror jag nog det är bäst att göra så skada 1 bio samhälle eller låta dom ta över skadar nog mycket mer 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild