Lysrör-armatur fäste?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

60
3
Lilium:

Hur fäster jag en lysarmatur? Den är ca 50 cm lång, har inga fästen på sig.. funderar på om man kan hänga upp den med typ kedja(?) eller liknande? Och sätta kedjan på två ställen runt den för att sedan fästa kedjan i en krok i taket på terrariumet? 

har ett träterrarium utan ventilation på taket. Enbart på sidorna, och vill att leopardgeckon ska få ha sitt uvb ljus kvar. 

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
Lilium skrev:
Hur fäster jag en lysarmatur? Den är ca 50 cm lång, har inga fästen på sig.. funderar på om man kan hänga upp den med typ kedja(?) eller liknande? Och sätta kedjan på två ställen runt den för att sedan fästa kedjan i en krok i taket på terrariumet? 

har ett träterrarium utan ventilation på taket. Enbart på sidorna, och vill att leopardgeckon ska få ha sitt uvb ljus kvar. 

Har du en bild på armaturen? Om möjligt, så rekommenderar jag 4st mindre krokar i metall. (1 krok i vart hörn på ovansidan.) 

Om stommen är en strängpressad profil så kanske ser finns en liten kant eller fasning och i många fall finns det ett förbockad metallbit som kan köpas som tillbehör. 

Försök få upp en bild eller skriv fabrikat och modell.

Mvh
Niklas

Medlem i SHF
4080
5139
Jonas_:
Jag skruvade alltid fast armaturerna i taket på mina terrarium av trä. Nu vet jag ju inte hur din armatur ser ut.. Men det mesta går ju att skruva fast : ) 

60
3
Lilium:
1035719_hbndkooyaegjkodgwboh.jpg1035719_zroalbhgknwceebkllzv.jpg

60
3
Lilium:
Det är en äldre exoterra modell om jag förstått det rätt

5898
4525
Tropfrog:
Borra ett hål i plåten. Köp en lämplig träskruv med platt skalle och bricka. Skruva direkt upp i trätaket. Till en 50 cm lång armatur funkar säkert två skruvar, men jag skulle ändå sätta tre.

Mvh
Magnus 

60
3
Lilium:
Trots att den är varm på utsidan?

5898
4525
Tropfrog:
Jag skulle fortfarande våga. Men det ät alltid du själv som är ansvarig för dina egna installationer. MAO  skyll inte på mig om det skulle börja brinna.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
Lilium skrev:
Trots att den är varm på utsidan?

Hej igen. Vad är det för typ av UVB lysrör det rör sig om? Fabrikat och modell? Samt hur långt avstånd skulle det bli mellan lysröret och solplatsen/djuret när den ligger på solplatsen under lampan? Det är viktigt att djuret över- eller underexponeras för UVBstrålninen från lampan. 

I övrigt (deroende på svar på frågorna ovan) så kan du antingen ha distanser mellan taket och armaturen. Kedja kan också vara ett alternativ. Ett tredje alternativ skulle kunna vara att helt enkelt göra ett hål i taket för armaturen.

Mvh
Niklas

60
3
Lilium:

www.cyberzoo.se/sv/articles/1.302.18856/arcadia-d3-desert-t8-lysror-12-uvb-45-cm-15w?utm_source=webshop&utm_medium=email&utm_campaign=Shopmail%20-%20Orderbekraftelse

Detta lysrör
twrraeiumwt är 60cm högt om jag minns rätt. Så blir väl en 50 cm ifrån botten & kanske 20 cm ifrån allra högsta plattformen på terrariumet om man sätter upp det med kedja 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild