Dränering och isopoder

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
7
nordmuslingar:

Hur ser det ut nuförtiden? Använder man fortfarande dräneringslager i form av ex lecakulor med mesh eller har det dött ut? Några mer lätthanterade lösningar som dykt upp?

Det var några år sedan jag hade isopoder sist och tänkte dra igång ett lite större projekt bioaktivt igen, men minns att mina isopoder grävde sig ner till lecakulorna och dog där nere. Det var ett helvete att rensa levande isopoder bland lecakulorna när jag skulle tömma terrariet.. Slipper gärna det igen!

I mina burkar med spindlar har jag fått lära om - det är ok att strunta i dränering. Det blir aldrig så pissvått i burkarna att det behövs ändå. Men jag blir lite osäker när det ska bo en ödla i det större projektet som behöver hög luftfuktighet och det ska mistas ofta. 

5900
4525
Tropfrog:
Jag tror bestämt att din fråga gäller gråsuggor?

Mvh
Magnus 

8
7
nordmuslingar:

Jag har egentligen två frågor. Anses det fortfarande vara ett måste att ha dränering i ett bioaktivt regnskogsterrarium? Om ja, finns det några lösningar som inte innebär att jag behöver leta gråsuggor bland lecakulor?

5900
4525
Tropfrog:
Dränering är ett måste om man sprejar mer än vad som förbrukas via växtupptag och dunstning. Tänker nog att det inte går några trender i just det. 

Jag har aldrig letat gråsuggor bland lecakulor och förstår inte hur de kan ta sig dit.

Mvh
Magnus 

8
7
nordmuslingar:
Haha ja det var inte något jag hade förväntat mig, men de tog sig ner till meshen och hamnade under den. Hur de bar sig åt minns jag inte men verkar som jag inte är den enda som haft samma problem. Finns en del trådar på reddit om det men jag hittade inga bra lösningar så därför vände jag mig hit.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild