Frågar om Leopardgecko foder och tips

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
ErikSsserpents:

Hej! Jag funderar på att skaffa en leopardgecko i framtiden och skulle gärna vilja få lite tips från er som har erfarenhet av att ta hand om dem, både unga och vuxna.

Jag har också en fråga om matning/foder: Skulle silkesmaskar kunna fungera som ett huvudfoder istället för Dubia eller syrsor? Jag tänker förstås variera kosten, men är mest nyfiken på om silkesmaskar är ett bra och näringsrikt alternativ.
Jag vet att silkesmaskar har bra kalciuminnehåll, är fettsnåla och har hög fuktighet, men är lite osäker på om de kan vara ett bra staple food, eventuellt kombinerat med t.ex. Mjölmaskar.

Jag har nämligen lite insektsfobi, men klarar av maskar bättre. Om det inte är rekommenderat kanske leopardgecko ändå inte är rätt för mig, eftersom jag vill ge mitt framtida husdjur bästa möjliga omsorg.

Alla erfarenheter och tips är varmt välkomna! Tack på förhand!

PS. Detta är första gången jag skriver på ett forum, så ursäkta om jag formulerat mig lite konstigt

(~ ̄▽ ̄)~

Medlem i GHF, SDS
3216
1954
EmanuelKarl:
En bra lösning, som jag tror är bäst för ödlan och dig, är om du ger det ett ärligt försök att komma över insektsfobin. Finns professionell hjälp att få om det är en riktigt svår fobi, men om du klarar av larver bra tror jag ärligt talat att lite exponering för insekterna i en lugn miljö, hos någon (gärna med någon med både kunskap och social förmåga för att hålla upplevelsen trevlig för dig), tillsammans med rationella argument, skulle vara tillräckligt.

Vet personer som skaffat ödla och i början tagit kackerlackorna med tång och handskar och sedan inom ett par veckor tagit dem med handen utan att tänka två gånger; man vänjer sig helt enkelt väldigt snabbt. Du kan ju alltid skaffa lite foderdjursodlingar (dubia är lätta att odla själv) innan du skaffar ödlan så du ser om det känns bra.

2
0
ErikSsserpents:
Tack så mycket för ett snällt och hjälpsamt svar!

Jag håller helt med om att det vore bra att försöka vänja sig vid vissa insekter i lugn takt innan man skaffar en ödla. Jag tror inte att min fobi är så extrem, men jag har svårt för när insekter rör sig snabbt eller hoppar, och kan få lite svårt att andas eller frysa till. Jag har redan silkesmaskar som jag föder upp som hobby (inte för deras silke, mest för att jag tycker att Bombyx mori är otroligt söta), så jag tänkte att de kanske kunde vara ett bra alternativ eller åtminstone en del av fodret.

Jag har förstått att silkesmaskar nog inte räcker som enda foder, men tänkte att kanske en blandning med mjölmaskar och eventuellt små dubia kunde fungera. Skulle det vara ett okej upplägg, tror du?

Jag kommer definitivt testa att ha några dubia hemma först och känna efter hur det känns innan jag bestämmer mig helt.

Tack för tipset, det känns hoppfullt att höra att det faktiskt går att vänja sig! ✌︎(‘ω’)✌︎
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild