Fråga gällande afrikansk jättesnäcka

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

29
8
Robban94:
Hej!

jag har en vän som söker terrarium till sin jättesnäcka. Vad ska det vara för terrarium? Lovade henne att hjälpa henne hitta något och då kollar jag givetvis här. 

5914
4542
Tropfrog:
De flesta jag har sett är nog gamla akvarium eller plastlådor. De vill inte ha för mycket ventilation har jag förstått.

Men jag är ingen expert i ämnet.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
2
0
Loppaan:
Akvarium är vanligt. Men även exoterra terrarium men kanske behövs täcka över lite av topp ventilationen och behöva fukta oftare beroende på art. Många har vanliga stora storage lådor från Ikea o göra lite hål för ventilationen. Skulle dubbelkolla så de tål värmen från värmematta men borde väl inte vara några problem. Storlek varierar ju utifrån hur många och storlek på snäckorna, här kan du räkna ut minimum mått. www.petsnails.co.uk/snail-calc.php Väljer man terrarium är det bra att tänka på att det ska vara längre än högt för att minimera att de skadas om de ramlar. Jag vill inte ha plastlådor (bara första veckorna i väntan på att hitta akvarium o till bebisar) då jag vill ha ljus till mina plantor där inne och kunna se min Snigge när han hittar på dumheter ☺️

5914
4542
Tropfrog:
Loppaan skrev:
Jag vill inte ha plastlådor (bara första veckorna i väntan på att hitta akvarium o till bebisar) då jag vill ha ljus till mina plantor där inne och kunna se min Snigge när han hittar på dumheter ☺️

Hmm, jag har lärt mig att afrikanska jättesnäckor ärter alla växter och att det går fort oavsett vad man stoppar i. Jag tänker att då är ljus till växterna ganska oväsentligt? Eller har du tips på växter som de låter bli?

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
2
0
Loppaan:
Tropfrog skrev:

Hmm, jag har lärt mig att afrikanska jättesnäckor ärter alla växter och att det går fort oavsett vad man stoppar i. Jag tänker att då är ljus till växterna ganska oväsentligt? Eller har du tips på växter som de låter bli?

Mvh
Magnus 

Ampelilja och gullranka (haft samma i flera månader) men det växer inte så snabbt, även selleri stjälkar verkar blä. Palettblad har nafsats på, men växer snabbt och verkar trivas. Elefantöra är gott så de byter jag ut o planterar om när alla bladen är borta. Ger färska grönsaker dagligen som kanske är godare än vissa av växterna. Planterar såklart in med vetskapen om att de kan bli klättrade på, uppgrävda eller uppkäkade ☺️

5914
4542
Tropfrog:
Jag har nog aldrig förr hört att ampellilja och gullrankor växer långsamt, de är ju snabbväxande ogräs.  :)

/M
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild