Hjälp vad är korrekt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
3
Chariot:
Jag håller på att sätta upp terrariet för den Grammostola pulchripes  4,5-5 cm hona som jag ska köpa och jag har sett en massa videos och läst en del och stöt på motstridiga uppgifter vilket har gjort mig fundersam. 

Jag har exo Terra plantation soil och Sphagnummossa och tänkte ha en blandning i botten och ren soil överst är det ok?

Måste man verkligen använda destillerat vatten till underlaget eller kan man använda kranvattnet? 

Jag tänkte använda mossan lite ogödslad Orkidéjord lite blad from kroton och Benjamin ficus som utsmyckning är det ok?

Måste man verkligen sterilisera blad och liknande och hur gör man det i så fall.

Jag har halva kokosnöts skal köpta från en djuraffär som jag tänkte skulle vara bra som en liten grotta om man packar mossa bakom och ovan på den.

Vattenskål 5×4×2 cm är införskaffad  är den ok?

Alla tips är välkomna då jag är en total och nervös novis, jag vill få allt så bra som möjligt från början då jag inte vill störa eller hantera spindel mer än absolut nödvändigt. 

892
492
Johnexotics:
Oftast kör man en jord/torv blandning med sandlådsand hjäper spindeln att gräva en håla om den skulle vilja.  Växter kan man har men du få tänka på dom kan sprida sitt nät över dom. Storlek på vatten skål spelar inte direkt nån roll. Då dom flyter på ytan så bara  ta nån som är passande storlek för terrariet. 

Medlem i GHF, SDS
3216
1954
EmanuelKarl:
Jag hade inte haft massa sphanum i substratet om jag var du, utan jag hade satsat på att majoriteten av substratet ska utgöras av något jordaktigt (strukturmässigt), exempelvis plantation soil som du nämner. Jorden kan blandas ut med upp till 30% sand men det är inte ett måste. Lite mossa (och bark och löv) för utsmyckning är verkligen inte fel, men substratets bör huvudsakligen utgöras av jord snarare än mossa då det blir mest naturligt att gräva i.

Det absolut vanligaste misstaget man kan göra som ny spindelägare är att antingen ha ett icke grävbart substrat (t.ex. ren sand, bark, akvariegrus eller liknande) som inte går att forma hålor i, eller ha ett för tunt lager substrat. Ös i MYCKET substrat av en jordbaserad blandning så den kan gräva loss!

Destillerat vatten låter onödigt och kranvatten borde fungera utmärkt. Att sterilisera blad bryr jag mig inte om för spindlar, förutom att skölja bort jord på inköpta växter.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild