En KP som vägrar äta...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Jag skulle nog ha väntat ett tag innan jag började flytta runt en redan stressad orm, 2 veckor utan mat för en pytonorm, även om det är en juvenil, är ju inte världens ände :). 

Har man 2 eller fler ormar i samma terrarium ska varje orm ha tillgång till eget gömställe på alla olika temperaturzoner, dock är det mest naturligt och bra mycket smidigare med 1orm per terrarium.

Ofta får man igång nya matvägrare med lite tålamod inom ett par veckor, men viktigt med lugn & ro under hela denna tid för ormen. Alltså inte stå där det rör sig mycket människor ;)

Annars kan man prova med ett annat byte än man testat innan, större/mindre råtta, ibland kan även råttor från olika uppfödare lukta olika & det kan vissa pytons reagera på har jag märkt...

Lycka till.


305
147
HenkePetersson:

För det första så skulle jag inte ha henne tillsammans med en annan orm på ett tag. på mässor är det nästan en garanti att det finns kvalster och dyligt otäckt. där av är en 2-3 månder lång karantän att föredra ej i samma rum då kvalster är kända för att vandra lång väg. Sen är den andra ormen större kan även detta utlösa matvägran.

En nyköpt orm bör lämnas i fred helst i ett par veckor med bara den dagliga sköttslen, är terrariet stort så bör den flyttas till en mindre hammarplast låda eller rack låda, låt henne gå där i 2-3 månader så ska du se att hon äter, dessutom löper du ingen risk att smitta din andra orm om nu kvalster skulle finnas.

Vissa kps är skygga eaters det betyder att dom äter inte förren ljuset är släckt eller flera timmar efter du introduserat maten... låt maten ligga över natten och se om den tar det..

Levande bör man undvika då dessa faktiskt kan skada din orm, tvångs matning skall alltid vara en absolut sista utväg när inget annat fungerat och ormen börjar tackla av. Då tvångs matning är oerhört strässande för dem.

Lycka till med din nya orm


305
147
HenkePetersson:

"Levande bör man undvika då dessa faktiskt kan skada din orm"

Då menar jag ju givetvis större byterdjur


278
122
Snakedude69:

First of all dont stress.  Ball pythons are buggers to start. but once they go they will eat like pigs.   Listen to what the guys here are saying, give it time.   work on the living situation.  KP ... expecially from USA are bred in racks.  and racks as much as swedes think they are grusum.  fit PERFECTlY for Ball pythons.  Ball Pythons in the wild live in holes that are tiny.  They like tight places that make them feel safe.

      Make sure your temps are good.  yout cages isnt too big and has plently  of hides  trees branches  whatever.   if you have a glass teraarium they will freek for a few weeks.  and not eat.   once you get the hides working offer it food  once every 3-4 days.  make sure you food is well thawd warm and small.  dangle the food a good distance away and let the snake  smell the food..... dont go strait for the snake...let it get a wiff .... and let if come out of the hide.. some like if if you  tap the mouse on the ground like its runniing around eventually it will come out ... might even strike and run back into is house.  Ball pythons are scared of Everything.

If everything fails   you can feed a diffrent type of mouse.... that are more native to Africa.  pygmi mouse .. or somthing.     try live too if it still isnt working (  i know its illegal in sweden)   if you have a small fuzzy it wont do any damage to your snake.  

worst case senerio  this is if 2 months go buy.  find someone that can assit feed your snake.   Nothing i would try alone or first time, but if you have a contact or vet,  or someone here that can it can help  to get the snake feeding.

 

Good luck ... stay calm it will be fine.  snakes live a long time with out food


26
1
AnnaBrink:

Tack så mycket för alla hjälpsamma tips! :)
Jag tror jag blev lite extra nojig pga att hon är så liten fortfarande och att det gick så lätt med min andra KP. 
Kvalster visste jag egentligen om, men glömde bort det helt efter mässan såklart, men annars funkar ormarna väldigt bra ihop! 
Ska försöka få tag på en bra låda och byta ner en storlek på mössen så detta fixar sig så snart som möjligt. Levande föda eller tvångsmatning går jag som sagt bara på om det går för långt, men nu har jag hopp om att detta kommer att lösa sig!

Tack igen!


107
96
jimmyA:

du har nog fått alla bra tips du kan få :) har inte så mycket att tilläga men du måste testa rått fuzzy eller pinki beroende på storlek på ormen !! dom flesta är inkörda på det, av den anledning att en musätande kp kan bli ett problem sen när den blir vuxen.


333
97
leolina:

Tre snabba tips: Trångt, varmt och nydödat :)


278
122
Snakedude69:

i love it when you talk dirty  leolina...... hahahaha


333
97
leolina:

Ooops...


26
1
AnnaBrink:

Här kommer en liten uppdatering. Tjejen har bott i en liten låda med gömställe och värmematta sen jag skrev här sist! Sen dess har jag prövat att ge en mus, men hon var inte intresserad, så jag lämnade den över natten men det funkade inte heller. 
Senare i veckan så tror jag att jag har fått tag på levande möss så jag kan pröva nydödat samt frysta råttor. Får se hur det går sen! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild