Bada landsköldpaddor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

78
34
Kullabo:
Hejsan!
Tråden "Frågor om rysk stäppsköldpadda" kom visst ifrån ämnet så jag startar en ny tråd.
Kolla följande trådarna:
m.youtube.com/watch?v=Pz22HmKl9Ms
exoticdirect.co.uk/news/baby-tortoise-care/
Nedan är en skärmbild på sidan som dök upp när jag sökte med en sökmotor på internet. (Det är inte jag som har blåmarkerat).

Nu kan vi säkert bombadera varandra med trådar av olika åsikter men jag följer erfarenheten jag har,det vill säga bada paddorna ett par gånger i veckan våren och hösten när det är för kallt för dem att ta ett bad utomhus. Och som sagt sköldpaddorna bestämmer själv om de vill suga upp en klunk vatten i kloaken och att näringsämnen tas inte upp den sista biten i tarmen som eventuellt töms vid ett bad. (Att näringsämne  inte tas upp sista biten har jag själv erfarenhet av då de har opererat bort den sista halvmetern av tjocktarmen på mig, cancer är inget att leka med, och jag har inte gått ner i vikt trots att jag äter lika mycket som förr men dock, jag får dricka mer).

5898
4525
Tropfrog:
Jag har ju inte landsköldpaddor själv så borde inte uttala mig?

Men jag har aldrig tvångsbadat något djur. Inte hund, inte katt, inte reptiler, inte grodor. Jag gar faktiskt inte ens tvångsbadat min dotter eller mina fiskar :).

Jag tillhandahåller vatten och de badar om de vill. Dottern tjatade jag lite på och fiskarna släpper jag varsamt ner i vattnet.

Det är något med tvång jag inte riktigt gillar.

Se till att de gar tillgång till vatten och de badar om de vill. Om de inte badar så behöver de säkert inte det.

Mvh
Magnus 

78
34
Kullabo:
Frid!

Förväxla inte erbjuda med tvinga.
Hade paddorna känt sig tvingade hade de sprattlat och försökt rymma istället för att ligga kvar och mysa, vem gillar inte ett ett varmt bad när det erbjuds förutom katten. Jag missunnar inte heller dottern min att bada trots att det blir dyra vattenräkningar.

Nej, nu skall jag ta ett lördagsbad.Ha det så bar!

5898
4525
Tropfrog:
Erbjuda, absolut. Det innebär att det finns vatten som djuret själv kan krypa ner i för ett bad när djuret själv vill. Så fort du tar djuret med händerna och stoppar det i vattnet så är det din vilja som får djuret att bada inte djurets egen vilja. Det är själva definitionen av tvång. Helt oavsett hur djuret beter sig i situationen.

Erbjud möjlighet, ja. Att stoppa djuret i vatten, nej.

Mvh
Magnus 

78
34
Kullabo:
Hej igen!

Man märker på djuren vad de vad de gillar, kämpar emot eller ligger lugnt och missunnar inte dem det som de tycks gilla. Det är som katten, man slutar klappa den om de klöser men fortsätter att klappa den om den lugnt spinner eller bör man avstå helt för att inte bli anklagad för att tvinga på katten en klapp. Man bör nog ha en sköldpadda först innan man lär andra hur de funkar (som ordspråket lyder " du skall inte lära pappa din göra barn"). Kan det vara så att ovan föreslagna länkar inte har besökts.
Än har inga länkar presenterats som propsar på badförbud som man kan begrunna.

Trevlig sommar!
(Topfrog, du hörde av dig härom året om du kunde få en av mina paddor men nu tvekar jag att ringa om fler råkar dyka upp, de får gå till intressenter som har sköldpaddsvana).

5898
4525
Tropfrog:
Jag tar det som att detta är en tråd där diskussion inte är av intresse och jag är uppebart inte välkommen här.  Då har jag inget att tillföra och tackar för mig.

Förövrigt är det sista jag gör att be moderatorn ta bort sista stycket i ditt senaste inlägg. Det är inte relevant för diskussionen. Vill du mig något personligen så är du välkommen att kontakta via PM så kan vi säkert reda ut det.

Mvh
Magnus

78
34
Kullabo:
Oj, förlåt!

5898
4525
Tropfrog:
Tja, moderatorn är långsam idag så jag får förtydliga för alla de som redan vet att TS alla djur är papperslösa och saknar chip.

Jag har funderat på att skaffa landsköldpaddor. Jag har ett stort växthus som hålls frostfritt på vintrarna som jag länge tänkt kunde vara en bra övervintringsställe för sköldpaddor. Det finns också gott om plats att bygga utehägn.

TS bor väldigt nära min sommarstuga och håller sina djur på ett liknande sätt som jag har tänkt mig. Växthus, utehägn och frostfri övervintring i uppvärmt utrymme utomhus. Därför har vi varit i kontakt och diskuterat hans lösningar. Vi har också pratat om att få till ett besök så jag kan titta på hur han har ordnat det.

Jag har aldrig visat intresse för hans djur och har heller aldrig blivit erbjuden att ta över några djur från honom. Jag kan redovisa för hela vår diskussion, vartenda ord som skrivits I PM om någon är interesserad. Skicka ett PM i såna fall så delar jag gärna det.

Om jag en gång i framtiden gör slag i saken och skaffa sköldpaddor så är det från seriösa uppfödare som har tillstånd från Länsstyrelsen att handla med arten. Vidare skall det vara djur som är chipmärkta, har fullgod dokumentation och stamtavla.  Detsamma rekommenderar jag alla som någonsin gått i tankarna att införskaffa djur med cites A klassificering. Det är lite dyrare, men man sover lite bättre på natten. 

Det är ingen hemlighet att TS håller papperslösa djur,  det går att läsa för vem som helst i historiken på detta forum. Jag menar det inte som smutskastning av någon, bara försvarstal då jag känner mig utpekad som en oseriös hobbyist. Vill bara inte förknippas med papperslösa djur och känner mig därför tvingad att skriva detta.

Mvh
Magnus 

109
105
testudo_H:

Det känns väldigt oansvarligt att avla fram ungar man sen inte kan få intyg till. Det blir ju att de blir papperslösa hela deras framtida liv.

Både JV och Länstyrelsen avråder ju till avel om man inte har Citesintyg på föräldradjuren.

Avlar man regelbundet ska man dessutom som Topfrog skriver ha tillstånd från Länstyrelsen för handel med hotade arter. Det innebär att efter ansökan så har LS varit hemma hos mig och kontrollerat mina djur, mina intyg och även min lämplighet. Jag håller också register på alla djur som bor här, alla ev ungar samt var dessa flyttar så man har regelbunden kontakt med handläggare på LS. (Förutom den kontakt man även har med JV angående intygen)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild