Mögel i bananflugekultur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

25
40
Mathias22:

Jag är ny på att odla bananflugor men följer receptet med Sempergröt, havregryn och torrjäst.
Det funkar bra men jag har en tendens att få mögel på gröten.
Har ni några tips för att undvika det?

Medlem i GHF, SDS
3216
1954
EmanuelKarl:
Mathias22 skrev:
Jag är ny på att odla bananflugor men följer receptet med Sempergröt, havregryn och torrjäst.
Det funkar bra men jag har en tendens att få mögel på gröten.
Har ni några tips för att undvika det?

Under några månader för ett tag sedan fick jag ofta totalmisslyckad smet som antingen skar sig eller förblev rinnig när det var dags att skörda flugor, samt allmänt gett dålig produktion. I samband med detta fick jag också ibland mer mögel. Då tittade jag på bäst före-datumet på jästen och insåg att den hade gått ut för tre år sedan, och problemet löste sig när jag köpte ny.

Händer att jag får lite mögel på gröten men sällan mycket, förutom då i samband med att jag hade utgången jäst. En skvätt ättika kan ha viss effekt för att hjälpa mot det och det har jag ibland. Annars vet jag inte mer än att det har funkat för mig att köra på som jag gör. 

5898
4525
Tropfrog:
Både ättika och kanel är mögelförebyggande. Jag använder båda, men har mögel ändå i enstaka kulturer. Mindre än 5% gissar jag.

Jag har förövrigt slutat med jäst. Har inte förstått vitsen med det och ser ingen skillnad i produktion utan det. Om det nu kan vara en källa till mögel så kan det vara en anledning att utesluta det.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF, SDS
21
28
CHaverstam:
Måste rekommendera NEKTON Fruit Fly Concentrate

1kg kostar ca 250:- på amazon

Det får ingen direkt doft, luktar lite äpple vid tillagningen.
Man blandar bara pulvret med varmt vatten, och så brukar jag ta lite träull i glaset.
1 av ca 30 har misslyckats av mina, den togs sig inte flugorna i, vet inte varför, resten har det inte varit några problem med.

5898
4525
Tropfrog:
Min blandning kostar ca 60 kr kilot. Amazon handlar jag inte ifrån pga etiska principer.

Mvh
Magnus 

25
40
Mathias22:
Tropfrog skrev:
Både ättika och kanel är mögelförebyggande. Jag använder båda, men har mögel ändå i enstaka kulturer. Mindre än 5% gissar jag.

Jag har förövrigt slutat med jäst. Har inte förstått vitsen med det och ser ingen skillnad i produktion utan det. Om det nu kan vara en källa till mögel så kan det vara en anledning att utesluta det.

Mvh
Magnus 

Blandar du ättika eller kanel i gröten eller strör/sprayar du ovanpå?

5898
4525
Tropfrog:
Mathias22 skrev:

Blandar du ättika eller kanel i gröten eller strör/sprayar du ovanpå?

Blandar i.

/M

Medlem i SHF, SDS
3
6
Jolo:
Ett tipps är att ha I fler flugor i kulturen när du sätter den. Teorin är att ju fler larver som bearbetar gröten desto mindre chans har mögel att bildas. Jag har inte haft problem med mögel på många år sen jag ökade mängden flugor i kulturerna. Använder också 1 del barngröt eller välling, 1 del havregryn och 2 delar vatten, struntar nu mera i jästen. Viker ihop en kartongbit för larverna att klättra på, sen en liten boll med hö ovanpå för flugorna att gå på. (Höet endast för jag har) går lika bra med träull eller nått annat som inte äts upp eller förstörs. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild