Eventuell gravid strumpebandssnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
2
celineamelia:

Jag och min pojkvän är allt mer orolig att en av våra strumpebandssnokar är en tjej och är gravid. Vi skaffade 3 stycken ormar på Södertälje mässan i höstas och 2 på vägen hem hos en privat uppfödare. En av de från privat uppfödare är alltså en tjej och hon är betydligt större än resten av ormarna. Både uppfödaren och folk från en strumpebandssnok facebook grupp har sagt att det troligtvis är en tjej och att det finns risk att hon redan är gravid. 

Vi har beställt ett terrarium till henne och jag undrade om det är något man ska tänka på om hon är gravid och om ni har några tips angående graviditeten och födsel. 

Hur tar man hand om ungarna på bästa sätt? 

När kan man sälja ungarna? Hur gammal ska de vara?

Tips och råd tas gärna emot! 

5902
4528
Tropfrog:
Generellt sett så är djur ganska så duktiga på att föröka sig utan mänsklig inblandning.

Ungarna tas om hand på samma sätt som föräldrarna. Ibland kan man råka ut för individer som är svåra att få igång med maten. Då är det tvångsmatning som gäller, alternativt avlivning.

Ungarna går att sälja så fort de har ätit, skitit och fungerat bra i ett par månader. Men du kan nog få bättre betalt om de får växa till sig lite mer.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild