Hjälp med könsbestämning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Sarajohansson:
Hej!
Jag har en Lasiodora parahybana som antagligen är 3 år. Vi har haft den sedan den var 1 år, och den har ömsat två gånger. Senaste ömsningen förra veckan blev hen rejält stor, nu ca 21 cm. Kan någon hjälpa mig att könsbestämma? Det ömsade skinnet var svårt att fota..
//Sara

Medlem i GHF, SDS
3216
1954
EmanuelKarl:
Sarajohansson skrev:
Hej!
Jag har en Lasiodora parahybana som antagligen är 3 år. Vi har haft den sedan den var 1 år, och den har ömsat två gånger. Senaste ömsningen förra veckan blev hen rejält stor, nu ca 21 cm. Kan någon hjälpa mig att könsbestämma? Det ömsade skinnet var svårt att fota..
//Sara

Blir den så maffig gissar jag på hona då en hane nog inte hinner bli 21 cm i benspann innan den ömsar ut och blir könsmogen (och när den sedan gjort det blir den mycket rangligare och smalare). Dock inte helt säker metod.

Du kan testa att lägga ömset i varmt vatten med en droppe diskmedel i och låta det ligga nedsänkt en stund, och sedan försiktigt se om du kan pilla upp bakkgroppen ovanifrån med två nålar. En hona skulle ha en stor och tydlig flärp däri mellan det främre paret boklungor. 

2
0
Sarajohansson:
Aha! 
Lite osäker på vad eller vart jag letar, men vad tror du om detta, ingen flärp va?

Medlem i GHF, SDS
3216
1954
EmanuelKarl:
Inte omöjligt att det är en flärp där men inte säkert heller. Var många år sedan jag tittade på ett färskt Lasiodora-öms, och på sistone har jag bara fått se öms från min stora Acanthoscurria geniculata, en art som har en extremt stor flärp, men när jag bildgooglar ser det faktiskt ut som att flärpen hos LP är mycket mindre. Bildgoogla (då specifikt på just LP då flärpens utseende och storlek varierar kraftigt mellan arter) så du ser vad du ska leta efter och jämför samt kolla in www.terrariedjur.se/articles/46
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild