Folk här som EJ tar hand om sina djur på rätt sätt.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
6
PiedSpeckle:

Hej allihop. Jag skriver nu detta för att varna er att INTE köpa djur från denna person.

Som kallad Koben här eller Kent Petterson som han nu heter vill jag absolut säga ifrån att ni köper ifrån. Han har i många år inavlat sina djur och har dom i så dåliga skick att det är äckligt. Många kommer säkert skriva att detta är en lögn eller att jag bara hittar på, men jag har intyg av FLERA personer som köpt och arbetat med honom förut och vad han håller på med. SAMT tillräckligt med bevis om bilder och konversationer att visa hur otroligt dålig han är. Jag skriver som sagt detta för att varna er. Jag säger ej att det inte är ett måste att köpa från han utan ger en varning. 

Ni som nu "känner" honom och/eller stödjer honom undanbeder jag er att bara ignorera detta då ni ändå bara kommer argumentera emot. Vill ni ha bevis skickar jag det gärna. 

Ta hand om er alla, mvh.

11
6
PiedSpeckle:

En till som missköter sina djur och får de att lida är Dalleballe här på TD. Hon har djurförbud pga misskötsel och orsakat lidande till de djur hon haft i en husvagn. Ja, en husvagn. Nyheter och mer information finns i länken nedan. 

www.pt.se/nyheter/pite-alvdal/artikel/bristande-djurhallning-i-flera-ar-nu-far-kvinnan-djurforbud/rk3n0dwl

5898
4525
Tropfrog:
Andra fallet är ju redan löst. Lär inte sälja några djur framöver.

I första fallet undrar jag om inte en anmälan till kontrollinstans inte är en bättre väg att gå än en post i ett forum. Då kan det lösa sig på samma fantastiska sätt som fall 1. Om inte så är iallafall frågan om misskötsel utredd utan att riskera att den också åtföljs av diskussioner om förtal.

Jag tycker att det är fel att vi dömer folk på nätet. Det finns instanser i vårt samhälle som har det som uppdrag.

Mvh
Magnus 

241
307
Lordguras:
Tror redan det finns en polisanmälan upprättad kring förtal. Blir spännande att följa 

11
6
PiedSpeckle:

Yes Jo det gör det. Men hon verkar fortfarande försöka sälja här ändå även fast allt det här blivit löst mm. Tänker bara att de som är nya här att det är bra att de får veta :)

5898
4525
Tropfrog:
Lordguras skrev:
Tror redan det finns en polisanmälan upprättad kring förtal. Blir spännande att följa 

Nej, inte vidare spännande. Polis, utredare och åklagare har mycket viktigare frågor för sig. Anmälan kommer att läggas ner pga bristande bevis. Det är åtminstone den officiella förklaringen. I själva verket är det brist på resurser.

Men det är väl ändå tur det? Det är våra skattepengar det handlar om. Inte skall väl dessa resurser användas för att jaga internettroll när det finns gängkriminalitet och 100 tals olösta mord att arbeta med?

Nej, här handlar det om sunt förnuft och självsanering. Man måste fråga sig själv om det verkligen är värt risken att någon tar illa vid sig och dyker upp vid sin dörr en dag för att lämna ett "budskap". Sen kanske moderatorerna på sidan också har ett ansvar att minimera såna här häxjakter?

Till TS: ta ditt förnuft till fånga och agera på rätt sätt istället för att sprida skit på internet anonymt.

Mvh
Magnus 

5898
4525
Tropfrog:
PiedSpeckle skrev:
Yes Jo det gör det. Men hon verkar fortfarande försöka sälja här ändå även fast allt det här blivit löst mm. Tänker bara att de som är nya här att det är bra att de får veta :)

Så här står det på www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/djur/skotsel-av-djur.html. Men det gäller samma oavsett vilket län det gäller:

"Det är ett brott att bryta mot djurförbud

Om en person äger eller tar hand om djur trots att denne är förbjuden att göra det så är det ett brott mot djurskyddslagen. Brott utreds av polis och åklagare.

Länsstyrelsen kontrollerar att djurförbud följs

Länsstyrelsen gör kontroller för att se till att djurförbud följs. Om du vet att någon bryter mot sitt djurförbud kan du meddela detta till Länsstyrelsen. Tänk på att anmälan bör vara så utförlig som möjligt för att Länsstyrelsen ska kunna agera.

Djur som hålls i strid mot ett djurförbud kan omhändertas av Länsstyrelsen, oavsett vem som äger dem."

Ingenstans går det att läsa att man bör/får ta saken i egna händer.

Mvh
Magnus 

1
1
jungfrutroll:
PiedSpeckle skrev:
En till som missköter sina djur och får de att lida är Dalleballe här på TD. Hon har djurförbud pga misskötsel och orsakat lidande till de djur hon haft i en husvagn. Ja, en husvagn. Nyheter och mer information finns i länken nedan. 

www.pt.se/nyheter/pite-alvdal/artikel/bristande-djurhallning-i-flera-ar-nu-far-kvinnan-djurforbud/rk3n0dwl

Hon har ju förihelvete Disikerat en katt, hon bodde ju i Älvsbyn. Köp inte av henne och sälj för fan ingeting!!! Hon bodde i en mini husvagn med 5 stora hundar ???? på camping i Älvsbyn. 

11
6
PiedSpeckle:
Det är så synd om djuren som behövt stå ut med detta. :(

5898
4525
Tropfrog:
Man måste ta i beaktande vilken påverkan olika handlingar har:

Att varna på ett forum som frekventeras av kanske 10% av potentiella köpare kan på sin höjd motverka en handfull försäljningar. Men samma djur kan ju köpas av någon annan som inte är medlem här eller inte läser här varje dag. Påverkan är då väldigt liten.

Att anmäla vederbörande till rätt instans leder till att djuren tas om hand. De som går att rädda räddas och omplaceras. De som lider för mycket avslutas. I vilket fall så vinner djuren på det och inga fler affärer kan göras. Vilket ger en påverkan som vida överskrider vad vi kan åstadkomma med en internetmobb.

Gör rätt istället.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild