Är min eldbuksalamander sjuk eller annat?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
0
Skalispaddan:

Hej!

Jag har en kinesisk eldbuksalamander på cirka ett halvår och den har genomgått metamorfos (stavning) och har varit väldigt mycket på land en tid men blivit mer aktiv i vattnet igen. 

Nu kommer det tragiska.. i onsdags började h*n matvägra och torsdags kväll fann min mamma salamandern upp och ned i vattnet och den såg död ut, den rörde sig ytterst lite när hon fick upp den på land. Den såg allmänt tung ut i kroppen och fortsatte matvägra. Under natten och fram på eftermiddagen på fredagen rörde den sig inte alls, men på kvällen började den sakta röra på sig från ena landdelens kant till den andra och har fuktat huvudet och lite sånt, men den äter fortfarande inte och är "tung" i kroppen. Jag har läst lite om att salamandrar går i dvala under höst/vinter tiden, men är osäker på om det är därför den beter sig så eller om den är sjuk. Jag har även nu fått reda på att man inte ska ge dem röda mygglarver som basföda trots djuaffärerna säger annat, så det kanske är en sån orsak också? Men min salamander har alltid varit matglad när jag gett den det. Ska dock få tag i daggmask nu så den får i sig annat. (Detta är min första och enda jag har och har därför lyssnat på djuraffärer om vad dem ska äta och så. Känner mig otroligt dum i efterhand och vill göra allt för att min lille krabat ska må bättre igen)

Jag är tacksam för snabba svar!

 


232
94
anamidnatt:

Vad har du för temperatur hos den?


10
0
Skalispaddan:

Nu ligger det på cirka 22 grader. Ska byta ut vatten och sänka temperaturen några grader till och se om det blir någon skillnad.


232
94
anamidnatt:

Jag vet inte jättemycket om dem men krävs väl att den utsätts för lägre temperaturer för att den ska få för sig att dvala? :/


10
0
Skalispaddan:

Den ska troligen få flytta till min pojkvän i helgen. Där kommer den få bo i en sval miljö som är bättre för den om den kommer gå i dvala. Jag hoppas verkligen att det är det enda som behövs för att den ska må bättre!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild