Ang mått på terrarium.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
Enneb:

Tjenare allihopa! har en liten pytte fråga som jag funderat på länge men inte fått något riktigt svar, om man har ett terrarium som t.ex inte riktigt uppfyller 1.5m2. Kan man kompensera med det på höjden sen eller är det ENDAST bottenytan som räknas?

Planer finns nämligen på att bygga ett större gemensamt terrarium till våra agamer så att 2 kan gå ihop, som jag vet redan så kräver det ju sin plats, och för att man ska kunna flytta det vid behov så måste man hålla ner bredd till 70-75cm, vilket ställer till en del bekymmer i mitt fall, så därav min fråga om man kan krydda till och göra det lite högre för att uppnå "space" i kvadratmeter, bara det att då blir det liter/kubikmeter istället man får gå efter. Så mindre plats får de egentligen inte utan tvärtom?

Bara det att 2 vuxna agamer kräver ju 2.0m2, 1.0m2 vardera, any suggestions for us?


340
91
Copa:

Enligt L80 så får man ha 2 st djur på samma yta som 1.ifalll man får räkna in höjden har jag aldrig riktigt förstått så det får nån annan svara på 


268
19
Iguania:

Nej, ska man följa L80 så går det inte att kompensera bottenytan med höjden. Dessutom är den minsta tillåtna ytan för trädlevande ödlor 75-100cm 2,1 m2 så även fast varje könsmogen individ kräver 1m2 så får måtten aldrig understiga den minsta tillåtna ytan oavsett om man håller en eller två ödlor på samma utrymme. Dessutom är vattenagamer(för det är väl de som det handlar om?) relativt stora ödlor och även om stor del består av svansen så är det aktiva ödlor som utnyttjar allt utrymme de får tag på så större är ju bättre, man får ju inte glömma att L80 bara är minimummått.


6
0
Enneb:

Ja, alla krav vet jag, yep därför jag frågar för jag vet hur pass mkt de utnyttjar vart enda lilla hörn, bara tycker det verkar vara en konstig teori från någon kontorsnisse som går efter längd med att bottenytan måste vara så stor när 2meter h, 70cm d och 2m b är jävligt stort för 2 vattenagamer, dessutom honor så de blir kanske inte ens 70, vi har en vuxen som inte är mer än knappt 65 cm lång, så då ligger kravet under 76-100cm = 51-75cm1.5m2/0,75m2 per könsmogen individ. vilket vi överspelar ganska rejält med ett 2m stort terrarium så som jag beskrivit mått för det blir alltid större än kraven, bara det att ska man ha större än 2.1m2 så blir det mega paradis för 2 vuxna honor.

Kan nämligen inte ha det bredare än 70cm pga dörrar och fönster, att göra ett terrarium man ska kunna ta isär kan jag inte ha fast bergsbakgrund och du kan inte fuktspärra utan att göra om varje gång man demonterar det.


293
354
Dynamitella:

Men. Har du inte plats så skaffa inte fler :) Det är enkelt.

Bättre det än att tränga ihop dem. Jag skulle knappt kunna tänka mig två vuxna vattenagamer i mitt 90cm breda terrarium. Det dubbla, då pratar vi.

Så 180x90x180 vore väl perfekt (lxbxh).

Vi tänker alla olika. Och jag är en av dem som förespråkar stora terrarium och akvarium till våra djur.


6
0
Enneb:

Jag kan uppnå 1.5m2 BOTTENYTA med 2.2cm bredd istället för 2, och 70 cm bredd, plats har vi, men inte breda dörrar nog att flytta det.

vi har redan 3 stycken som går i olika terrarium, vad min fråga egentligen var vart om man kunde kombinera höjden med kraven, men det kunde man tydligen inte, jag ska ändå ringa och höra om vad som gäller.


456
200
isdrake:

För trädlevande ödlor tycker jag visst man kan kompensera på höjden och mer gå efter total volym än just golvyta, men inom rimliga gränser såklart. Att lägga sig på minimum vad gäller golvyta och sedan satsa på höjden ser jag inget fel med. ;P

Om du täcker baksidan (kanske även sidorna) med klättervänligt material så kan du skapa väldigt stora ytor för ödlorna att röra sig på, i ditt fall många kvadratmeter. En trädlevande ödla kan ju faktiskt nyttja dessa väggar nästan på samma sätt som marklevande nyttjar marken.


6
0
Enneb:

Inte jag heller, tycker tvärtom, hellre höjd än inte höjd för trädlevande arter, eftersom det är där de tillbringar sin tid, sen kan man få mer yta precis som du säger Isdrake för dem att springa på med bergsvägg med klippor och avsatser vilket är planen at åstadkomma. Liksom 20 cm på bredden kan ju kvitta tycker jag egentligen på 2 ödlor inom rimliga mått, eftersom man kan ta de 20 på höjden istället, men är det så kraven är så får man väl följa dem om jag inte får annat svar på måndag när jag ringt till jordbruksverket.


456
200
isdrake:

Ringa till JBV är inte lönt det är L80 och dess mått som gäller. Något annat svar kommer du inte få.

Rent samvetesmässigt behöver man kanske inte alltid följa dessa mått då de stundtals är bristfälliga. Men får du en kontrollant på dig så kan du tvingas åtgärda terrariumet.

I slutänden är det dock upp till den enskilde kontrollanten. Jag vet folk som fått sina utrymmen godkända vid kontroll trots att dom inte följer föreskrifterna till punkt och pricka. 


6
0
Enneb:

Gött att höra!!! ska köra på det jag tycker då, inom gränserna, tack för info och all hjälp, uppskattas!

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild