orkideer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

234
1
tinagustafsson:

Hej!

Vet någon något ställe där man kan köpa billiga orkideer som växer på bark eller andra sådana växter på bark? :)

Tack på förhand!


Medlem i SHF
32
2
Rosenrot:

Hej

Jag vet inte om de är precis billiga men Herpers Choice har en hel del fina växter monterade. Alltså de håller bra priser men orkideer är väl ingen billig blomma....


234
1
tinagustafsson:

aa precis har en därifrån men det är inte så billigt, men de är väl vad det kostar antar jag :)


230
22
Nooon:

Vanliga Phalaenopsis (brudorkidé) växer gladeligen fast på en bit korkbark om du hjälper dem lite i början. Fäst dem med märlor av rostfri ståltråd utan att klämma rötterna. Barken ska förstås hållas fuktig. Har du temperaturen rätt så går det nog med fler sorters orkidéer... men Phalaenopsis brukar vara billigast och tåligast. Dessutom finns den ju i allsköns olika färger!

Phalaenopsis är de orkidéer som du hittar överallt - i matbutiker och i alla blomsterhandlar. Numera finns de ju minivarianter också som inte blir stora. Ibland har matbutikerna någon Cattleya också. De tror jag är en aning kinkigare men surfa en smula på dem så ser du om de är något att prova


230
22
Nooon:

... gullranka vet jag har bitit sig fast där den känt av lite fukt så det skulle nog gå bra med den också... men den vill kanske ha åtminstone en del rötter i mer näringsrikt substrat.


90
38
Fredrik85:

Finns ganska många alternativ om man kan tänka sig att beställa växter, men tror inte det blir billigare än herpers.

t.ex.

www.dartfrog.co.uk/plants.html

bens-jungle.com/Vivarium-plants

 

Billigast är som ovan föreslaget att köpa i typ matbutiker, det beror på vad vilken typ utav växter man vill ha.

 

Mvh Fredrik


230
22
Nooon:

...och jag kom på två växter till som trivs med att växa på träbitar. Jag har inte provat med korkbark men sk. mangroverötter (från akvarieavdelningen) - Anubias Nana och javaormbunke (också från akvarieavdelningen). Är omgivningen fuktig nog så trivs de på land och blir snygga växter. De kräver inga mänder av ljus. De tillhör mina absoluta favoritväxter. Javaormbunken ska inte planteras i något utan på sten eller trä. Anubis kan tåla att planteras i något om man inte gräver ner den helt men på en sten eller träbit är fint. 

De är inte billigast i bland akvarieväxterna men om jag inte missminner mig så är de i alla fall i samma eller en lägre prisklass än ICA-phalaenopsis brukar vara.


242
29
Blues:

Bli medlem i orkideprat o köp av privata odlare.

 


234
1
tinagustafsson:

tack för era tips :) jag ska testa själv med brudorkideen, de blir nog fint :)


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

ingen som har några andra tips på vart man kan beställa andra tropiska växter? 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild