Terrariebygge för skäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

80
1
amina:

Nu kommer ja me typ samma fråga som innan.  Nu ska vi äntligen börja bygga till våra två skäggisar funkar dom här måtten tror ni 120x90x120??


242
29
Blues:

Tycker det är för högt! 120L,60B,50H skulle jag nog satsa på.


80
1
amina:

Hur högt tycker du att de ska va?


429
254
JACLAR123:

Jag tycker att det är perfekt. :p

Jag har lärt mig, att skäggisar vill gärna sitta högt upp och ser vad som händer.

Så om det var jag, så skulle jag uttnyttja höjden.

MVH JACLAR123


80
1
amina:

Tack tycker de me lät bra med 120 högt för våra ligger gärna högt uppe. Inte så lätt när man är nybörjare och inte vet men alla ska vi väl vara de någongång. 


268
19
Iguania:

120 tycker även jag låter lite väl högt. Jag skulle ha cirka 80-90 högt, det var ungefär vad jag hade till min skäggis när jag hade honom.

Annars låter 120B och 90D väldigt bra, det är en bit över minimumytan:)

 


1159
625
Temla:

Om ni har plats för ett så högt så är väl det alldeles utmärkt. Ju större desto bättre anser jag. Och dom älskar ju, som sagt, att sitta högt och klättra. Men det gäller ju att utnyttja höjden ordentligt då.. hyllplan osv och göra det säkert för dom att klättra ned också. :) Även om dom har vassa klor så händer det att dom tappar taget och drattar ner. 

Sen beror det ju på hur ni sätter UVB ljuset också. Om man t.ex. använder lysrör så kommer ju UV ljuset inte att nå ned på långa vägar. 


80
1
amina:

Telma har du något annat förslag på uvb lampa istället för i lysrör?


340
91
Copa:

Solar raptor lampa är det du ska ha ifall du vill ha en bra lampa.. Lysrör är bara bortkastat med pengar


1159
625
Temla:

Solar Raptor är väl dom bästa, som Copa sa - UVB mässigt. Men det finns andra lampor på marknaden med både värme och UVB i en och samma lampa. T.ex. ExoTerras SolarGlo 125W eller 160W. Inte lika bra som Solar Raptor, enligt de mätningslistor jag sett. Men kanske en bra lampa att börja med. Så slipper du kanske använda extra värmelampor också. 

När det gäller lysrör, för det ska du ju ha ändå för ljusets skull, så satsa på riktigt bra dagljusrör som ger bästa möjliga dagsljus. Ju mer ljus skäggisar får ju bättre mår dom  ju. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild