Vandrande pinnar, spökskräcklor eller löv

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
sussie75:

Hej.

Min mamma har vandrande pinnar (Acanthomenexenus polyacanthus) och vill nu gärna ha fler arter. Ni kunniga kanske har tips och förslag på färgglada eller lite ovanligare sorter som jag hade kunnat köpa åt henne? 

 

Tack på förhand

/Sussie


356
177
krypet:

Här kommer några tips:

Hemiplasta falcata är en fin, ganska liten, pinne. Både honor och hanar har vingar, men jag har aldrig sett någon hona flyga. Honorna är gröna med rosarandiga ben. Hanarna är blågröna med lite orange färg på vingarna och blårandiga ben. De klarar sig på salal vintertid men tycker bäst om johannesört, som växer vilt utomhus.

Oreophoetes peruana är orange, men svarta teckningar på honorna. De äter bara ormbunkar och som man kan lista ut av färgen har de någn form av försvar - de kan avge en vätska som visst inte är så nyttig. Jag har slutat ha dem av det skälet.

Sammetssvarta Peruphasma schultei? Men gula ögon, rött läppstift och röda pyttevingar (som de inte kan flyga med). De kan också spraya försvarsvätska, men gör det inte lika lätt som arten ovan.


Coolast är väl kanske Achrioptera fallax, men den är svår. Svårast är att få de små ungarna att överleva. Svår att få tag på i Sverige just nu tror jag.

Necrosia annulipes har jag inte haft själv, men den är väl grön med rosa vingar om jag minns rätt.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild