Bananflugor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

69
15
Degus:
Jag köpte två kulturer med bananflugor och satte igång en egen efter ett tag.
Nu har jag sjukt mycket bananflugor, många fler än mina jungfrugeckos kan äta upp. 
Hur ska man balansera uppfödningen med behovet?

Vill någon ha ett gäng, så finns det att hämta i mölnlycke, förövrigt...

5898
4525
Tropfrog:
Du kan påverka tillväxthastigheten med temperaturen. Ju svalare dest långsammare.

Sen kan det vara bra att mata så mycket det går när man har. Detta gör att kulturen håller längre samt att det finns färre äggläggande individer. Det går att mata ut redan efter en vecka för att stoppa äggläggningen.

Mvh
Magnus 

69
15
Degus:
Tack, jag får ställa dem lite svalare. Terrariet är fullt (överdrigt) av flugor nu, så det är riktigt roligt att sitta och titta på hur de klättrar runt. Söta

12
3
Nille81:
Köpte en startkultur nu på malmömässan men nu tycker jag den ser lite torkad ut.. hur ska man göra för att bevara bananflugor?  Vad äter dessa samt ska de va fuktigt hos dom? Finns de skötselråd om dom? 

Medlem i SHF, SDS
21
28
CHaverstam:

Nille81 skrev:
Köpte en startkultur nu på malmömässan men nu tycker jag den ser lite torkad ut.. hur ska man göra för att bevara bananflugor?  Vad äter dessa samt ska de va fuktigt hos dom? Finns de skötselråd om dom? 

Normalt sätt brukar man inte göra så mycket med kulturerna. Om maten sinar så brukar jag lägga ner en bit mogen banan. En kultur lever ca 4-6 veckor. Så det gäller att sätta en ny innan de dör ut.

En ny kultur gör du på följande sätt

Blanda valfri fluggröt (recept finns på pilgift.se) eller använd Nekton Fruit Fly Concentrate, i ett ölglas där du ska ha ett lock av nät.
Ha i lite träull så de har något att leva på.
Ha i lite levande flugor som ska sätta nya ägg (ca 50-100) brukar jag lägga i en ny kultur.

Sen gäller det att skaffa en rutin.
Jag sätter 2 nya kulturer varannan vecka och brukar ha 6 igång totalt.

Medlem i GHF, SDS
3216
1954
EmanuelKarl:
youtu.be/69yVZ7kcmGE?si=rp6zJzLsj3Ulv5so

12
3
Nille81:
CHaverstam skrev:

Normalt sätt brukar man inte göra så mycket med kulturerna. Om maten sinar så brukar jag lägga ner en bit mogen banan. En kultur lever ca 4-6 veckor. Så det gäller att sätta en ny innan de dör ut.

En ny kultur gör du på följande sätt

Blanda valfri fluggröt (recept finns på pilgift.se) eller använd Nekton Fruit Fly Concentrate, i ett ölglas där du ska ha ett lock av nät.
Ha i lite träull så de har något att leva på.
Ha i lite levande flugor som ska sätta nya ägg (ca 50-100) brukar jag lägga i en ny kultur.

Sen gäller det att skaffa en rutin.
Jag sätter 2 nya kulturer varannan vecka och brukar ha 6 igång totalt.

Tackar
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild