Söker en fin och liten nybörjarödla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
bjordil2:
Hej. Efter en resa till gobiöknen där det kryllade av dessa söta små ödlor så funderar vi på att skaffa en liten ödla som liknar Phrynocephalus versicolor - Tuvan toad-headed Agama hemma i Svea rike.

De ödlorna vi hittade var ca 10cm, och sorten blir upp till 15 enligt wikipedia:
en.wikipedia.org/wiki/Phrynocephalus_versicolor?wprov=sfti1

Finns det mindre ödlor som är populära och kan köpas här i Sverige? Dvärgskäggagamen är ganska liten, men 30cm är ändå lite för stor enligt mitt tycke, blir svårt att få plats med stort akvarium.

En bonus är också om ödlan har ett sött ansikte, och inte liknar en orm, som denna: ibb.co/DQNQRDh

5412
4151
Tropfrog:
Måste det vara en ökenlevande ödla? I såna fall kan miniatyrgeckon Tropiocolotes tripolitanus kanske vara något.

Om det inte måste vara öken så är ju jungfrugeckos avsevärt mycket lättare. Om foderodlingen inte går så bra så kan de klara sig fint på cgd, ett pulver som man bara blandar ut med vatten. Mycket smidigt.

Båda förslagen är sociala djur som trivs bäst i mindre grupper.

Mvh
Magnus 

3
0
bjordil2:
Hej jag skall titta lite på dessa små ödlor. Det viktiga är inte att de lever i öken utan att de är små och har ett gulligt utseende, det finns en del ödlor vara huvud ser ut som en vanlig orm medan "toadheaded " agans har ett ganska fint grondliknande huvud. 

Medlem i SHF
80
22
fmiaou:

Klemmeri kanske? De är riktigt små. Jungfruarna tyckte jag var ganska tråkiga + att de blir väldigt många, väldigt snabbt! Personligen föredrar jag dagaktiva ödlor, trist med ödlor som är vakna på nätterna, de ser man nästan aldrig. Googla på liten dagaktiv :-) Själv har jag nyss skaffat Anolis roquet summus, supertrevliga, vackra ödlor som är ganska små - halva deras längd är svans :-) och de har väldigt vacker färg/mönster. De lever på höjden, så högre än bottenytan ska det vara = tar inte så stor plats (mina bor i 90 cm högt, 60 x 45 botten). 

Lycka till!

5412
4151
Tropfrog:
Mina jungfrugeckos är mycket aktiva vid matning oavsett tid på dygnet. Eftersom de bör få mat varje dag och jag jobbar heltid så ser jag det som helt ok. Kommer hem från jobbet, matar och spenderar sisådär 15-30 minuter på att titta på djuren när de äter. Mer tid finns ändå inte. Sen är det dags för matlagning, städning och umgänge med familjen.

Men, ja...De kan föröka sig otroligt mycket. Jag har turen att kunna skicka överskottet som foder till ödleätande ormar.

Mvh
Magnus 

3
0
bjordil2:
Vart är det man köper sina ödlor? 

5412
4151
Tropfrog:
Man köper ödlor direkt från uppfödare, antingen via köp och säljavdelningen här på terrariedjur eller på mässor.

Vill du ha jungfrugeckos så kan du kontakta mig.

Mvh
Magnus

Medlem i SHF
80
22
fmiaou:

Den här killen har en utmärkt sida om olika sorter och nybörjargrad på dem :-)

www.phelsuma-taggeckos.de/

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild