LVC skrev:
Kollade på din video. Va fint du har i dina terrarium.
Tyckte det med flaska som du använde till dräneringen verkade smart. Men hängde inte riktigt med på hur du sen får upp vattnet genom flaskan?
Såg också att du planterade direkt i botten. Min tanke var att sätta växten på materialet i krukor som sedan döljs lite snyggt. Men är det bättre att plantera direkt i?
Om man köper växter från blomaffären, tar man då bort all jord för att det inte ska komma med något gödningsmedel eller det finns risk för att det kommer med ändå. Har visserligen lätt att få tag på fina och ovanligare sticklingar hos min mamma men hade gärna satt in någon växt som är stor från början med.
Och sista funderingen. Lecakulorna, är det helt vanliga som man kan köpa i blomaffär eller det ska vara från någon zoobutik?
Det är absolut bättre att plantera växterna rätt i substratet!
Tanken med det bioaktiva är att bilda ett slags kretslopp, där makronedbrytare (gråsuggor, hoppstrjärtar, kvalster mm.) bryter ner biologiskt material som annars skulle ruttna eller mögla och bli oanjenämt. Men de får inte den biologiska materian att försvinna utan bryter ner den till mindre delar som sen mikronedbrytare (bakterier, jästsvampar mm.) bryter ner till ännu mindre delar. När det är gjort finns det inget kvar som ser ut eller luktar äckligt för oss, men det organiska materialet finns fortfarande kvar i jorden som kol, fosfor, kväve och allt annat det biologiska materialet var uppbyggt av. Efter en tid kan det (framför allt kväven) bli ett problem och ha kol på både nedbrytare och till slut även dina större terrariedjur. Det man kan göra för att få bort allt nedbrutet är antingen genom att byta substrat efter en tid (typ en gång om året), eller att plantera växter i jorden. Växterna tar nämligen upp allt de kan ur jorden och binder det i sina vävnader, vilket effektivt förhindrar kvävehalten i jorden från att bli ens lite farlig.
Du kan tänka att växterna i terrariet ska växa lika mycket i volym som volymen av den mat du stoppar in i terrariet (- den avföring du plockar ut). I mina bioaktiva behöver jag ofta tillsätta mer näring efter ett par år, antingen att jag fyller på med lite mer jord eller med växtnäring i vattnet, men jag har bara suggor i jorden och inga större djur så det tillsätts inte så mycket mat.
Ytterligare en fördel med att ha växterna i substratet tycker jag är att om man har växter med samma fukt-behov som de inneboende djuren kan man se på växten när det behöver vattnas ;)
Gödsel som kommer med plantan är inget problem i sig, det som kan vara farligt är vissa kemikalier som är till för insekts eller mögel- bekämpning, och därför kan det vara bra att ta bort jorden om man är osäker, och skölja av bladen. Ett tipps från mig är att köpa växter antingen odlade för terrarier, som du drivit upp själv, eller från en växtaffär du är säker på inte besprutar sina växter. Jag tror blomsterlandet t.ex. i alla fall på vissa ställen kör helt utan besprutning.