Är detta mask?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1159
625
Temla:

Såna här kommer ibland ut ur min Panterkameleont när han har bajsat. De hänger fast i tarmöppningen så jag måste dra bort dem. När jag drar så kommer det ut mer och tarmen liksom följer med ut lite för "saken" sitter en aning fast.

Misstänker att det är en tarmparasit (mask) men har aldrig haft nåt djur med det förut så jag tänkte fråga här om någon känner igen detta. Isåfall... vad gör jag? Måste han till veterinär eller kan jag avmaska honom med något medel själv?

Om det är mask, vad får dom det ifrån? Kan t.ex. gräshoppor smitta, eller annat foder?

 


953
1840
peter54:

Jag har aldrig sett såna, men om det skulle vara mask borde de väl röra på sig när du drar i dem?


1159
625
Temla:

Tänkte om det vara döda delar av "masken" som kom ut ibland. Har googlat lite och det påminner om bandmask. 


1159
625
Temla:

Det här svaret fick jag på ett engelskt kameleont forum. Postar det här ifall det kan vara intressant för andra kameleontägare.  

"These things are definitely no worms, but old sheds from the hemipenes. The bag of the two hemipenes lays directly behind the cloaca, so their shed or even sperm plugs will leave at the back end of their cloaca."

 


32
11
Pred:

Pecis vad jag tänkte skriva  nu ju;)


1159
625
Temla:

Man lär sig nåt nytt varje dag! Antar att detta ramlar loss av sig själv efter ett tag så jag inte behöver dra bort det. De har ju inte precis nån som drar bort det i det vilda. hehe

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild