Mat till Leopardgecko-bebis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

270
80
Mjos:

Läste någonstans att det inte är bra att ge leobebisar maggots. Stämmer det? Hade varit bra foder storleksmässigt och att de är lättare att hålla på plats än syrsor.

Finns det annan mat man skulle kunna ge sig ut att fånga i naturen annars? Typ mindre daggmask?


1159
625
Temla:

Är inte kryp från naturen fulla med miljögifter och annat roligt? Jag har alltid hört att man inte ska mata med kryp utifrån utan endast de som är odlat för ändamålet. Daggmaskar har jag hört kan bära på både det ena och det andra som är skadligt. Är det fel? 


270
80
Mjos:

Det stämmer säkert men då borde alla våra fåglar vara sjuka då? Jag matar kameleonten med bl.a mal och flugor.


63
5
gitchen:

Kameleonten här får bla flugor, gav våra axolotlar daggmaskar o de mår bra. 

 


1159
625
Temla:

"Det stämmer säkert men då borde alla våra fåglar vara sjuka då?"

skratt. Ja, vilda fåglar har väl anpassat sej efter vad dom kan få tag på att äta. Tänkte mest på att reptiler uppvuxna i fångenskap kanske har lite känsligare maggar. 


230
22
Nooon:

Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA, www.sva.se/sv/Djurhalsa1):

Om gapmask  - "Gapmask ses framförallt hos fåglar som vistas utomhus under sommaren, särskilt efter regnperioder när daggmaskar kommit fram eftersom dessa är en viktig smittkälla. ...
Fåglar smittas med gapmask genom att äta ägg eller larver som kan finnas både frilevande och inuti daggmaskar, sniglar och snäckor. ...
är smittan väl finns i marken, till exempel i en rastgård, utgör daggmaskar den viktigaste smittrisken. Inuti daggmasken kan gapmasklarven vara smittfarlig i mer än fyra år..."

Om blindtarmsmask- "Nya fåglar infekteras genom att de får i sig parasitäggen direkt från marken eller genom att äta daggmask eller husflugor som kan innehålla ägg eller larver av springmask. "

Om luftvägsparasiter hos hundar  - "Luftvägsparasiter hos hund, Introduktion
Hundar i Sverige kan drabbas av olika typer lungmask (Crenosoma vulpis, Oslerus osleri, Capillaria aerophila), samt även fransk hjärtmask (Angiostrongylus vasorum). De aktuella maskarna cirkulerar i det vilda djurbeståndet och några av parasiterna kräver att en så kallad mellanvärd infekteras för att livscykeln ska bli komplett. Sådana mellanvärdar kan vara till exempel sniglar, grodor eller daggmaskar. "

Om histomoniasis - "Daggmaskar fungerar som transportvärdar. De tar lätt upp ägg av blindtarmsmask från jorden och de kan utgöra en effektiv spridare av båda parasiterna till hönsfåglar
Nya fåglar smittas när de får i sig ägg av blindtarmsmask direkt från marken eller när de äter daggmaskar. Direkt smitta med histomonas-parasiter kan också förekomma."

Om grisarnas lungmask - "Grisens lungmask är en smal, vit, fyra till fem centimeter lång mask som främst återfinns i bronker och bronkioler i lungornas diafragmalober. Lungmasken har daggmasken som mellanvärd, varför den främst drabbar utegående grisar med möjlighet att äta daggmaskar. "

 

...och det räcker bra för mig! Det kommer aldrig att bli några daggmaskar till mina djur.
...och flugor... dras till skit med allehanda läskigt i där de lägger sina ägg. Sedan flyger de tillbaka till fikabordet man dukat upp i bersån. :P

Visst är vilda djur sjuka. Hur vanligt det är med parasitsjukdomar och bakteriesjukdomar är väl svårt att säga. Det beror väl på djurens förmåga att leva med dem innan de dör av dem eller av andra orsaker. Våra terrariedjur lever ett omhuldat liv. Jag vill i alla fall inte ge mitt djur samma hårda odds som de vilda har. 


230
22
Nooon:

Mjölmask har jag hört har för hårt skal för småttingreptiler och kan orsaka dödlig förstoppning... och jag undrar om jag inte har hört att maggots också kan vara hårdsmälta... men jag kan inbilla mig... men det går väl att ta reda på.

Annars tycker jag väl att småsyrsor och småkackerlackor ska passa bra för en liten en. :)


270
80
Mjos:

Jaaja ok då väl :)
Vet ju inte om hon hittar sin mat. Jag får väl rota runt och se om jag hittar syrsorna jag slängt i.


1159
625
Temla:

hehe Ja, det e bare o lete. Syrsor är hopplösa på att gömma sig på de mest oåtkomliga ställen. Jag försöker alltid lägga dom i typ högre skålar för att slippa ha dom lösa i terrariet men tyvärr så hoppar dom ju ur ibland. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild