Jonas_ skrev:
Har du vänt äggen kan du kasta dom direkt, då är dom antagligen döda. Mycket viktigt med ägg från reptiler att låta dom ligga exakt som dom las i terrariet, kan vara känsligt att snurra dom eller på andra sätt vända ägget.
Jag brukar köra 29-31 grader i äggkläckaren. Det är också viktigt med hög luftfuktighet, men äggen får inte bli blöta. Kan vara lite knepigt att få till exakt rätt miljö i inkubatorn. Därför kan det vara bra att ställa in den innan man får ägg : )
Tack för svar.
Äggen är ju grävt ut så har ingen aning om de ligger på rätt håll eller ej. De låg 40 cm ner och blev grävt fram med händerna en efter en. Blev lagt i boxar allt eftersom de kom fram.
Fick besked av en som avlat på dem tidigare om att lysa dem och lägga den mörka sidan upp. Får väl låta dem ligga som de gör nu och så ser jag efter hand vad som sker.
Inkubatorn jag har skall gå helt upp till 60 grader men den kommer inte över 30 grader även om jag sätter den på 60. Vet inte om det är något fel på den för den blir också väldigt fuktig invändigt.
Startade med att ha lock på boxarna med ägg och hygrometer i respektive boks - alla hamnade på 90% +
Såg då kondens invändigt i boksarna så tog bort locken på alla 3 boxarna.
Inkubatorn står fortsatt inställd på 60 grader men kommer inte över 30 grader - varken på egen intern display eller någon av de 4 hygrometerna som är invändigt.
Som det ser ut nu var det ju bättre miljö invändigt i terrarierna än vad det är i inkubatorn. I terrarierna är det 30+ grader och 65-75%.
Vad göra med inkubatorn?
Det är en exo-terra model PT-2445