Gräs i terrariet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

26
0
Alexander:

Input på denna biotop för en KP? Bara själva marken här alltså. I verkligheten blir de självklart inga fyrkantiga områden.

Substratsdelen hade jag tänkt mig ha uppvärmd av kabel inbäddad i sand, sen lägga på något som skyddar från vatten och eventuella grävarbeten. Substrat över det. Kabeln har jag kopplad till en dimmer för att styra grundtemperaturen i terrariet som även blir nattemperatur. På dagen har jag en värmespot som styrs av en timer och termostat. T5-lysrör ger belysning i övrigt. Månskensbelysning av LED på 1,5W igång både dag och natt för enkelhetens skull.

Vattendelen är jag inte säker på än. Antingen bygga in en balja som enkelt kan plockas ut, eller bygga en liten damm i botten som i så fall får ha en avtappningskran. Det senare skulle ju kunna öppna för möjligheten att bygga in en liten cirkulationspump och på så vis blir dammen en liten bäck. Skulle skapa lite mer liv i terrariet om inget annat.

När det gäller gräset har jag resonerat som så att KP's lever på savannen. På savannen växer gräs, inte bark eller alspån. Gräset som hamnar i den svala delen skulle dessutom ge både svalka och skydd och kanske se riktigt coolt ut om man inte låter det växa alldeles för långt. Antar att det får bli någon tålig sort.

Klättermöjligheter och gömställen blir i nästa steg, men vad tror ni om ovanstående? Bra eller anus?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild