Min majsorm vägrar äta och bajsar kontigt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
Katiks0101:
Hej! köpte en majsorm för ungefär 1,5 månad sen. Den åt en mus för över 1 månad sen och det var inte lätt att få henne och äta, och nu vägrar den äta helt. Den "bajsar" hela tiden, inte riktigt bajs utan vit slemm. Är det ovanligt, har aldrig upplevt det med mina andra majsormar? Ser vit slem på många ställen i terrariet, han gör även det när jag skulle ta ut han för att städa upp det, tänkte att det var en försvars mekanism/stress men han gör det när han är ensam i terrariet. 
Hur länge kan en majsorm gå utan mat? efter hur långt tid är det lämpligt att tvångsmata?

Tack för hjälp i förväg!

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Spontant tycker jag den låter stressad. Flertalet snokar (och ormar generellt) kan utsöndra ett vitt "sekret" vid stress och liknande situationer. Det behöver inte vara så men det skulle kunna vara fallet. 

Den kanske behöver fler gömställen och mer tid helt ifred? Jag har såklart ingen aning om hur du håller dina ormar och hur rutinerna ser ut : ) Men vissa individer är mer stresskänsliga än andra, speciellt första tiden. Första tiden för mig personligen är typ första halvåret/året med nya ormar. 

Angående hur länge en majsorm kan vara utan mat finns det säkert oändligt med svar på... Men..  är det en vuxen orm som är frisk i övrigt och har ett naturligt hull skulle jag säga att den kan vara utan mat ett år, lätt. Men det är såklart inte att eftersträva men den skulle klara av det, är jag helt övertygad om! 
Är det en yngre orm, en juvenil eller ett djur som är i allmänt dåligt skick kortas ju tiden den kan vara utan mat. Antagligen omöjligt att säga någon specifik tidsperiod, många faktorer spelar in! 

Ska jag avslutningsvis säga något om tvångsmatning så gör det inte. Finns inga fördelar med det som jag ser på det idag. Jag har tvångsmatat ett fåtal ormar under åren, ångrar allihopa idag i stort sett. Ska vara väldigt speciella situationer om tvångsmatning ska göras, anser jag iaf : ) 
Fördelarna får någon annan argumentera om, inte mitt område. 

4
0
Katiks0101:

Jonas_ skrev:
Spontant tycker jag den låter stressad. Flertalet snokar (och ormar generellt) kan utsöndra ett vitt "sekret" vid stress och liknande situationer. Det behöver inte vara så men det skulle kunna vara fallet. 

Den kanske behöver fler gömställen och mer tid helt ifred? Jag har såklart ingen aning om hur du håller dina ormar och hur rutinerna ser ut : ) Men vissa individer är mer stresskänsliga än andra, speciellt första tiden. Första tiden för mig personligen är typ första halvåret/året med nya ormar. 

Angående hur länge en majsorm kan vara utan mat finns det säkert oändligt med svar på... Men..  är det en vuxen orm som är frisk i övrigt och har ett naturligt hull skulle jag säga att den kan vara utan mat ett år, lätt. Men det är såklart inte att eftersträva men den skulle klara av det, är jag helt övertygad om! 
Är det en yngre orm, en juvenil eller ett djur som är i allmänt dåligt skick kortas ju tiden den kan vara utan mat. Antagligen omöjligt att säga någon specifik tidsperiod, många faktorer spelar in! 

Ska jag avslutningsvis säga något om tvångsmatning så gör det inte. Finns inga fördelar med det som jag ser på det idag. Jag har tvångsmatat ett fåtal ormar under åren, ångrar allihopa idag i stort sett. Ska vara väldigt speciella situationer om tvångsmatning ska göras, anser jag iaf : ) 
Fördelarna får någon annan argumentera om, inte mitt område. 

Tusen tack för svar! :)

Nej han har fullt med gömställen i terrariet som han älskar. Tänkte att de kunde vara stress så jag har i princip inte hållt i han någonting utan bara när jag var tvungen. :( 

Jag föredrar att inte behöva tvångsmata, men jag läste att man inte behöver orora sig så länge ormen inte går ner i vikt. Är det sant? Han är också 5+ år så det borde inte vara så illa då, stressar bara alltid upp mig så fort något är fel med mina djur. :(


5101
3878
Tropfrog:
Du har haft ormen i 1,5 månader. Hur många gånger har du känt dig "tvungen" att hantera den?

Jag vet ormar som inte blivit hanterade på flera år utan att deras ägare känns sig tvungna att göra det.

Dra ner på denna tvångskänsla så tror jag att problemen löser sig fortare.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Du kan ju alltid fråga säljaren hur djuret ätit hos denna person. Är ormen +5 år och normal i växten borde den ju ätit rätt många måltider i sitt liv : ) 

Jag tror mer på omgivningen och miljön snarare att det är något fel på ormen i sig. Jag kan såklart ha fel men den slutsatsen drar jag. Låt den vara helt ifred (månader..) och mata sällan, eller prova sällan. Med samma bytesdjur och storlek som ormen tidigare ätit. Också viktigt med omgivningen runtomkring terrariet. Lugn och ro och så lite rörelse som möjligt kan hjälpa mycket.

6 veckor utan mat för en vuxen orm är inget att oroa sig för. Inte när vi nästan vet orsaken, flytten antagligen och ny miljö. 

4
0
Katiks0101:
Jonas_ skrev:
Du kan ju alltid fråga säljaren hur djuret ätit hos denna person. Är ormen +5 år och normal i växten borde den ju ätit rätt många måltider i sitt liv : ) 

Jag tror mer på omgivningen och miljön snarare att det är något fel på ormen i sig. Jag kan såklart ha fel men den slutsatsen drar jag. Låt den vara helt ifred (månader..) och mata sällan, eller prova sällan. Med samma bytesdjur och storlek som ormen tidigare ätit. Också viktigt med omgivningen runtomkring terrariet. Lugn och ro och så lite rörelse som möjligt kan hjälpa mycket.

6 veckor utan mat för en vuxen orm är inget att oroa sig för. Inte när vi nästan vet orsaken, flytten antagligen och ny miljö. 

Tack! Ska göra så:)

8
10
Hkan:
Avliva ormen som sannolikt har nåt allvarligt fel på matsmältningssystemet - kanske en infektion av något slag. Sanera därefter terrariet och skaffa sedan en ny orm! Det finns mycket gott om perfekta friska majsormar som riskerar avlivas pga att det finns ett stort överskott.
Allt snack om att hantering är orsaken till ormens problem är bara dumheter.

5101
3878
Tropfrog:
Nu tycker jag nog inte att någon påstått säkert att problemet har med hanteringen att göra. Jag tolkar det som att stress anges som en möjlig anledning och stt stress kan leda till matvägran.

Jag tycker inte att man skall drista sig till att helt säkert uttala sig om en orm som man inte sett själv. Det gäller oavsett vad man tror att det beror på.

Om man misstänker infektion så skall man självfallet vända sig till veterinär, inte till ett forum. Om veterinären rekommenderar avlivning så är det en sak. Om random forummedlem rekommenderar avlivning utan att ha sett djuret, skulle jag vara försiktig med att följa den rekommendationen. Eventuell avlivning bör ju ändå göras a veterinär, så lika bra att lämna den bedömningen åt utbildad personal som sett djuret.

Mvh
Magnus 

4
0
Katiks0101:
Tropfrog skrev:
Nu tycker jag nog inte att någon påstått säkert att problemet har med hanteringen att göra. Jag tolkar det som att stress anges som en möjlig anledning och stt stress kan leda till matvägran.

Jag tycker inte att man skall drista sig till att helt säkert uttala sig om en orm som man inte sett själv. Det gäller oavsett vad man tror att det beror på.

Om man misstänker infektion så skall man självfallet vända sig till veterinär, inte till ett forum. Om veterinären rekommenderar avlivning så är det en sak. Om random forummedlem rekommenderar avlivning utan att ha sett djuret, skulle jag vara försiktig med att följa den rekommendationen. Eventuell avlivning bör ju ändå göras a veterinär, så lika bra att lämna den bedömningen åt utbildad personal som sett djuret.

Mvh
Magnus 

Nej, jag tänker absolut inte avliva. Inget fel på ormen än att den har vägrat mat sen flytten. Förra ägaren säger att den under alla sina år har mått bra och ätit bra men att hon upplevde honom stressad vid flytt till ny terrairum. Dock var det inte lika illa som denna gången. Annars är han helt friskt vad man ser på utifrån, ska bara låta den vara ett tag och försöka igen. :)

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Hkan kliver in med pondus och kastar sig direkt in med goda råd till trådskaparen. Avliva djuret omedelbart, köp ett nytt. Avfärdar alla tips i tråden som "bara dumheter". Bra Hkan! : ) du låter som någon man gärna tar emot hjälp av... speciellt till sina husdjur...
Matsmältningsproblem eller eventuellt en infektion av något slag var diagnosen. Glasklart! Fallet avslutat. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild