Vad är min boa orm för locality?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Vidar_Nykvist:


Jag har ingen aning vilken locality min kejsarboa/kungsboa är.

Medlem i SHF
4001
5025
Jonas_:
En blandning mellan kejsarboa och kungsboa? 

Med locality menar du säkert lokalitet och ett sådant djur brukar ha bra dokumentation. Det brukar åtminstone följa med ett uppfödarbevis som visar vilken lokalitet djuret är. Ett "lokalitetsdjur" har ett väldigt specifikt ursprung. Man skulle kunna byta ut lokalitet mot plats om man vill. 

Har du köpt en "vanlig" kungsboa utan att specifikt sökt efter en viss lokalitet har du med största sannolikhet köpt en blandning av många olika kungsboor, då dom är klart vanligast i hobbyn. 

Kungsboa - Boa constrictor constrictor 
Kejsarboa - Boa constrictor imperator

Det är alltså två olika underarter. Ingen hybrid kanske men en mix av olika underarter. I folkmun kallas alla (lite slarvigt) helt enkelt kungsboa. 

Hoppas det gick att förstå någorlunda. 

3
0
Vidar_Nykvist:
Tack!

På uppfödarbeviset stog det red tail boa men inte true redtail. Båda föräldrarna är boa imperators från Nordic boas. Morphen är hypo. Uppfödaren viste inte vilken lokalitet den är, han säger att det är en dvärg boa. Pappan är 6 år gammal och är 160 cm lång. Det skulle vara kul om det var en blandning mellan en boa constrictor constrictor och en boa constrictor imperator

Medlem i SHF
4001
5025
Jonas_:
Vidar_Nykvist skrev:
Tack!

På uppfödarbeviset stog det red tail boa men inte true redtail. Båda föräldrarna är boa imperators från Nordic boas. Morphen är hypo. Uppfödaren viste inte vilken lokalitet den är, han säger att det är en dvärg boa. Pappan är 6 år gammal och är 160 cm lång. Det skulle vara kul om det var en blandning mellan en boa constrictor constrictor och en boa constrictor imperator


Kan då direkt säga att du inte har ett lokalitetsdjur : ) 

Hur kan jag då veta det? Ett lokalitetsdjur (som är rent) är nästan alltid normalfärgat/viltfärgat och ingen morf. 

Majoriteten av alla morfer är resultat av avel och mänsklig påverkan, inte alla men många. Ett lokalitetsdjur är ett djur som kommer från en väldigt specifik plats. Därav namnet lokalitet. 

Att uppfödaren säger dvärgboa utan att nämna specifik underart gör mig personligen lite misstänksam. Finns ett par lokaliteter som blir mindre än flera andra kungsboor. En från området "Sonora" i Mexiko som ett av flera exempel. 
Om man avlar på en specifik underart som blir mindre än genomsnittet brukar man kunna säga det rätt snabbt : ) begreppet dvärgboa kan man väl teoretiskt kalla varenda kungsboa som är liten i växten, liten för just den arten, dåligt matad osv osv... Lite för luddigt tycker jag om man verkligen avlar på en lokalitet. Red tail boa kallas alla kungsboor väldigt brett så det säger egentligen ingenting om ursprunget. 

Vill du veta mer specifikt om ditt djur måste uppfödaren svara på dom frågorna : ) Jag pratar mer allmänt om dessa frågor. 

3
0
Vidar_Nykvist:
Jonas_ skrev:


Kan då direkt säga att du inte har ett lokalitetsdjur : ) 

Hur kan jag då veta det? Ett lokalitetsdjur (som är rent) är nästan alltid normalfärgat/viltfärgat och ingen morf. 

Majoriteten av alla morfer är resultat av avel och mänsklig påverkan, inte alla men många. Ett lokalitetsdjur är ett djur som kommer från en väldigt specifik plats. Därav namnet lokalitet. 

Att uppfödaren säger dvärgboa utan att nämna specifik underart gör mig personligen lite misstänksam. Finns ett par lokaliteter som blir mindre än flera andra kungsboor. En från området "Sonora" i Mexiko som ett av flera exempel. 
Om man avlar på en specifik underart som blir mindre än genomsnittet brukar man kunna säga det rätt snabbt : ) begreppet dvärgboa kan man väl teoretiskt kalla varenda kungsboa som är liten i växten, liten för just den arten, dåligt matad osv osv... Lite för luddigt tycker jag om man verkligen avlar på en lokalitet. Red tail boa kallas alla kungsboor väldigt brett så det säger egentligen ingenting om ursprunget. 

Vill du veta mer specifikt om ditt djur måste uppfödaren svara på dom frågorna : ) Jag pratar mer allmänt om dessa frågor. 


Tack, jag ska prata med uppfödaren.

Medlem i DHF
1081
772
Westman:
Kejsarboa är ingen underart längre. :)

25
7
Patrik85:
Om båda föräldrarna är Boa imperator så är ju avkomman också det. True redtail är Boa constrictor som lever söder och öster om Anderna. Dvärgboa för mig personligen är arter som normalt stannar under 150 cm och Boa imperator brukar sällan göra det som jag förstått det. Finns vissa lokaliteter som Sonoran desert och Tarahumara som blir mindre, men det är specifika lokaliteter.

Medlem i SHF
4001
5025
Jonas_:
Westman skrev:
Kejsarboa är ingen underart längre. :)


Egen art nuförtiden? 

25
17
CrossroadReptiles:
Jonas_ skrev:


Egen art nuförtiden? 


Boa imperator är en egen art nuförtiden. De små lokaliteterna i Mexico som Sonora och Tarahumara kallas numera för Boa sigma.

Min gissning varför uppfödaren kallar dem för dvärgboer är för att han parat in Boa sigma i dem. Leopard-genen hos boa kommer ursprungligen från lokaliteten Sonora. Den genen finns numera inkorsad i många Boa imperator morfer. Har sett en del "Boa imperator" med leopard i som inte blivit särskilt stora till växten.

Medlem i SHF
4001
5025
Jonas_:
CrossroadReptiles skrev:


Boa imperator är en egen art nuförtiden. De små lokaliteterna i Mexico som Sonora och Tarahumara kallas numera för Boa sigma.

Min gissning varför uppfödaren kallar dem för dvärgboer är för att han parat in Boa sigma i dem. Leopard-genen hos boa kommer ursprungligen från lokaliteten Sonora. Den genen finns numera inkorsad i många Boa imperator morfer. Har sett en del "Boa imperator" med leopard i som inte blivit särskilt stora till växten.


Fint tack! Boa sigma har jag hört nu när du säger det. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild