Mantella nigricans?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Ekosystem:
Jag undrar om det finns några M. nigricans att få tag i. Om inte, finns det någon annan grodart som vill ha lika levnadsbetingelser? Som jag förstått vill de ha det varmare än många andra grodarter. 

5099
3875
Tropfrog:
Det brukar dyka upp mantellor på en och en annan groddag. Men långt ifrån alla. Det bästa är nog att kontakta någon säljare som kommer söderifrån i god tid  innan mässa eller groddag. Får de bara tid på sig brukar de kunna skaka fram djur. Vill man se djuren innan man bokar så blir det nog att åka till hamm.

Samtliga mantellor kommer ifrån Madagaskar och delar samma krav på miljö. Dessa krav är i princip identiska med pilgiftsgrodor. Så det finns massor av alternativ med liknande krav. Generellt sett så klarar de längre tider av temperaturer under det optimala bättre än över. Därför är det vanligaste att man har sina burkar i vardagsrumsmiljö utan annan uppvärmning än den som belysningen ger dagtid.

Varför letar du efter grodor som behöver det varmare? I vårt kalla land kostar det att värma och kylan är gratis större delen av året.

Mvh
Magnus 

2
0
Ekosystem:
Tack för svaret! Min lägenhet blir väldigt varm när solen skiner så jag försöker hitta någon groda som tål värme bättre än andra.
Mvh Carina

5099
3875
Tropfrog:
26 grader brukar anges som övre gräns för pilgift och mantellor. Håller man bara fuktigheten så är 30 grader som topp under dagen inga större bekymmer för många arter om det bara sjunker igen på natten. Grodorna håller sig då i skuggan av växter där det naturligt är svalare.

Men leta efter grodor som kommer ifrån låglänt terräng. Där är det naturligt varmare. Tex en av de absolut populäraste pilgiftsgrodorna dendrobates tinctorius Azureus kommer ifrån sipalwini som ligger på 350m ÖH och toppar 35 grader med låg luftfuktighet på årets varmaste dagar. Under den tiden gömmer sig grodorna inne i vegetationen i ruttna stockar eller under stenar.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild