Barnvänlig reptil

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
2
Johanneli:
Halloj! Vi köpte en väldigt liten majsorm till dottern och en liten kungspyton till sonen.
Vi är djurvana men inte just reptilvana. Gjorde allt enligt boken med gömslen, temperatur,  fuktighet mm men efter att majsormen matvägrat vid första matningen så dog den efter 3 dagar...inte kul! Har läst att dom är mer lättstressade, särskilt som små, jämfört med tex kungspyton.
Frågan jag vill ställa är om vi ska köpa ngt annat om man vill kunna ta ut och hålla på med djuret ett par ggr i veckan. Finns det nån som "står ut" bättre med hantering?
Hoppas på svar????

5099
3873
Tropfrog:
Jag tycker inte att du skall välja djur efter hur mycket de "står ut" med hantering. Oavsett hur mycket de "står ut" så är det stressande för dem och bör undvikas så långt som möjligt. Hantering ett par gånger i veckan är direkt förkastligt i min mening.

Välj istället djur utifrån hur aktiva de är så att de blir kul att titta på även för barn. Då behövs ingen hantering för att de skall tycka att det är roligt.

Jag föreslår små ormar ur släktet thamnopsis, strumpebandssnokar. Mycket färggranna och livliga. Många menar också på att det går bra att hålla i par/grupp. Vill ni gå den vägen rekommenderar jag dock stort terrarium.

Låt barnen vara med och designa terrariet med trädbitar, stenar, en liten damm och växter. Så tycker de nog att det är roligare att titta på ormen när den kryper runt i miljön de skapat och de känner inget behov av hantering. Det kan hända att det hamnar en och en annan leksak i terrariet också. Det är oftast ingen fara för ormen och bra om det skapar intresse hos barnen. Ibland kan det bli riktigt lyckat även för vuxna. En leksaksgrävmaskin som placeras så att det ser ut som att den håller på att gräva ur dammen tex kan vara en ganska så kul feature.

Mvh
Magnus

229
224
Formula76:

Nu kommer jag trampa på tårna, så håll i dig. Jag kommer inte ge dig svaret du vill ha.

Själv är jag väldigt noga med att INTE sälja djur till barnfamiljer. För jag vet till 100% att djuren kommer få en omild behandling av barn som har svårt att skilja på leksaker och levande djur.
Och jag vet till 100% att de kommer tröttna på dom och att de stackars djuren åker snart ut på Blocket.
Det är bara så, sen kan avsikten vara den bästa och barnen hur kära o goa som helst. 
Jag skaffa själv sköldpaddor när jag var 10, och jag kan ärligt säga nu med facit i hand att jag var inte mogen till det då.

Väldigt liten majsorm? Det är inget man hanterar.
Inte kul att den dog nä, speciellt inte för ormen. Att den dör inom 3 dagar måste bero på skador. Att den skulle redan äta efter så kort tid är nog inte så vanligt. 
Djurets liv och välbefinnande ligger helt i dina händer.

Om det finns djur som står ut/klarar av att hanteras. Ja det finns det säkert.


8
2
Johanneli:
Hej ! Jag fattar precis vad du menar. Själv uppvuxen med  och nu omgiven av massor av djur av alla de slag och vet  och det är såklart jag som har ansvaret. Barnen är snart tonåringar så det är ju inte fråga om att djuren är leksaker.
Vi gjorde ju som försäljaren sa att mata dagen efter köpet eftersom det var en vecka sedan den åt en pinkies...
Jättetrist med den döda majsormen, men kungspytonen mår fint iallafall!

8
2
Johanneli:
Och en grej till: om de unga ormarna ska äta 1 gång per vecka och inte ens kan hanteras så lite, lägger ni in maten på ngt fat i terrariet istf att ta ut orm-ynglingen?

5099
3873
Tropfrog:
Jag vet nog ingen som tar ut ormen vid matning om det inte rör sig om tvångsmatande av matvägrande orm.

I linje med att minimera hantering så skall ormen givetvis inte hanteras vid matning. Stressen det innebär att bli hanterad kan vara en bidragande orsak till att en orm inte äter.

Mvh
Magnus 

8
2
Johanneli:
Så du lägger in lilla musen på lämplig yta. Lockar du med pincetten?

8
2
Johanneli:
Och ska tilläggas att alla jag konsulterat säger att dom tar ut ormen. Vilket jag nog tyckte var lite konstigt om jag ska vara ärlig. Händer ju inte riktigt i naturen att man hipsvips hamnar på annat underlag när man ska äta...

121
69
Mirpa:
Johanneli skrev:
Så du lägger in lilla musen på lämplig yta. Lockar du med pincetten?


Jag lägger musen på lämplig yta och låter sedan min orm vara ifred. Det kan ta flera timmar innan den äts upp. Brukar lägga in på förmiddagen och ta ut på sent på kvällen. Eller låta den ligga över natten. 

8
2
Johanneli:
Ja, låter enkelt o naturligt!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild