Snälla hjälp mig och min dotter att hitta ett lämpligt djur!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
0
Hellbound:

Hej!

Både jag och min snart 7-åriga dotter är allergiska mot pälsdjur, och vi är båda väldigt intresserade av ödlor och ormar som husdjur. Jag hade en orm för 20 år sedan men har ej haft något sen dess. 

Jag är också intresserad av att snickra och har länge sett fram emot att bygga ett eget terrarium, så inom en snar framtid hade jag tänkt göra slag i saken och sätta igång. 


Har spenderat dom senaste 1.5 åren med att kolla på både taggsvansvaraner och skäggagamer, och nu på senare tid även kungspyton och majsormar. 


Problemet är platsen, vi bor i hus men trots det så känner jag att ett 2 meter brett terrarium till en ackie blir väldigt svårplacerat, och den bäst lämpade platsen är tyvärr också den kallaste i huset då det blir just vid ytterdörren. Den optimala platsen kommer tillåta ett terrarium som kan vara drygt 110 högt och 140 brett (djupet spelar ingen större roll, bara längd och bredd som ej går att kompromissa på), så vad kan man ha där? En skäggagam verkar ju vara optimalt för oss då dom verkar väldigt lugna och trevliga, men kommer den trivas i den storleken på terrarium? 


Vi vill såklart ha en orm eller ödla som är enkel att handskas med, samt tål ett nyfiket barn. 


Snälla hjälp oss, och tack på förhand! :)


25
11
HeartbeatReptile:
Dabbagamer är trevliga djur :)

6
0
Hellbound:

HeartbeatReptile skrev:
Dabbagamer är trevliga djur :)


Jo men jag googlade faktiskt såna igår, hur är dom jämfört med en skäggagam?


58
16
09an:
Jag är ingen expert och vill inte vara otrevlig men jag känner ett behov av att påpeka några saker. Jag gissar att du redan är medveten om detta men inga reptiler är särskiljt lämpliga för nyfikna yngre barn som lätt kan bli hårdhänta eller göra plötsliga rörelser. Men oavsett så är väl en lite kraftigare byggd orm eller ödla lättare att hantera då det helt enkelt är mindre risk att råka skada eller tappa den. 
Sen måste jag såklart tjata lite om att man inte ska köpa djur till sina barn när dom är så unga, men sålänge du har ett intresse för djuret så lär det inte vara någon fara. 

Kungspyton är trevliga och vackra ormar som är lugna och har relativt lätt skötsel. Med ödlor så behöver man oftast kunna tänka sig att ha levande insekter i sitt hus.

Förlåt för rörig text och lycka till!

//Kirix

6
0
Hellbound:

09an skrev:
Jag är ingen expert och vill inte vara otrevlig men jag känner ett behov av att påpeka några saker. Jag gissar att du redan är medveten om detta men inga reptiler är särskiljt lämpliga för nyfikna yngre barn som lätt kan bli hårdhänta eller göra plötsliga rörelser. Men oavsett så är väl en lite kraftigare byggd orm eller ödla lättare att hantera då det helt enkelt är mindre risk att råka skada eller tappa den. 
Sen måste jag såklart tjata lite om att man inte ska köpa djur till sina barn när dom är så unga, men sålänge du har ett intresse för djuret så lär det inte vara någon fara. 

Kungspyton är trevliga och vackra ormar som är lugna och har relativt lätt skötsel. Med ödlor så behöver man oftast kunna tänka sig att ha levande insekter i sitt hus.

Förlåt för rörig text och lycka till!

//Kirix


Ingen fara. Och nej, denna reptil är ej tänkt som en leksak till dottern, utan ett husdjur som vi båda kan titta på och ta hand om. Det är jag själv som fick idén för 1.5 år sen, men allt eftersom så blev dottern också intresserad. Speciellt när vi upptäckte att hon också var känslig mot pälsdjur. 

Ser att dabbagamen bara äter grönsaker, så då hade man sluppit insekter. Har dock inga större problem med dom, hade kunnat ha en insektsfarm i tvättstugan eller nåt.. hade gärna velat föda upp dom själv, dels för ekonomin men också för att jag föredrar att gå in 110% i varje hobby jag börjar med. Tänkte köra ett bioaktivt terrarium också, glömde skriva det. 


Men vad tror ni om måtten? Hade en skäggagam funkat?


25
11
HeartbeatReptile:
Hellbound skrev:

Jo men jag googlade faktiskt såna igår, hur är dom jämfört med en skäggagam?



De är ofta lugna djur, äter strikt grönt (viktigt att de inte har för mycket vatten i sig) så man slipper hålla på med insekter och har specifika behov när det kommer till värme och uvb. De ska inte heller ha någon vattenskål då även lite fukt kan skada djuren. 

Hantering är enkel men rekommenderar ju aldrig att låta små barn hantera djur utan uppsikt såklart. Ofta går det bra att låta de ligga och vila på handflatan. Lugna djur brukar även tolerera att man klappar dem mjukt på ryggen. (Svansen och huvudet brukar dock va lite känsligare områden).


6
0
Hellbound:
HeartbeatReptile skrev:


De är ofta lugna djur, äter strikt grönt (viktigt att de inte har för mycket vatten i sig) så man slipper hålla på med insekter och har specifika behov när det kommer till värme och uvb. De ska inte heller ha någon vattenskål då även lite fukt kan skada djuren. 

Hantering är enkel men rekommenderar ju aldrig att låta små barn hantera djur utan uppsikt såklart. Ofta går det bra att låta de ligga och vila på handflatan. Lugna djur brukar även tolerera att man klappar dem mjukt på ryggen. (Svansen och huvudet brukar dock va lite känsligare områden).



Oj.. hur kan fukt skada dom? Måste tillbringa kvällen imorrn framför YouTube märker jag. Dom såg iaf jättefina ut!




25
11
HeartbeatReptile:
Hellbound skrev:


Oj.. hur kan fukt skada dom? Måste tillbringa kvällen imorrn framför YouTube märker jag. Dom såg iaf jättefina ut!



Munröta är vanligt vid en för fuktig miljö och/eller kost. De får i sig all vätska de behöver genom maten de äter :)

6
0
Hellbound:

HeartbeatReptile skrev:


Munröta är vanligt vid en för fuktig miljö och/eller kost. De får i sig all vätska de behöver genom maten de äter :)


Okej tack för svar! Lutar väl åt en sån eller en skäggagam då, räknade lite på storleken och om jag gör terrariet 60-70 djupt så borde det funka!


5099
3873
Tropfrog:
Hellbound skrev:


 

Okej tack för svar! Lutar väl åt en sån eller en skäggagam då, räknade lite på storleken och om jag gör terrariet 60-70 djupt så borde det funka!



60 är under minsta tillåtna utrymme för en fullvuxen dabbagam enligt L80. Med 70 klarar du dig precis. Men det rör sig om minsta tillåtna, inte rekomendation. Större är alltid bättre.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild