Foder till klogrodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

456
200
isdrake:

Är i planeringsfasen på att skaffa mina första amfibier, en liten grupp med dvärgklogrodor (Hymenochirus boettgeri). Men av en annan tråd jag skapade för länge sedan så verkar dom svårare i maten än vad man läser i dom olika skötselråden (där det i princip står att det räcker med frysta mygglarver och artemia).

Kan man göra eget frysfoder som passar dessa grodor? Jag tänker mig att man delar eller mosar olika insekter/maskar och fryser in isformar. Alternativt att man blandar ut det med gelatin så att det blir mer fast (som man gör till sköldpaddor). Men det är kanske inte så bra?


242
29
Blues:

Ger mina frysta röda mygglarver,tubifex,mysis,dafnier o dom älskar det,men som du sa göra eget, ska fundera på en egen blandning av nått typ oxhjärta etc.


232
94
anamidnatt:

daggmask var en riktig hit hos mina :)


456
200
isdrake:

Finns allt det där att köpa fryst? Jag är n00b. 


242
29
Blues:

Ja i en akvarieaffär,maten är till mina fiskar men grodorna äter med förtjusning.


456
200
isdrake:

Okej men då är dom kanske inte så svåra med maten då om det finns så pass stort färdigt utbud. ^^

Undrar ändå hur man ska gå tillväga med eget foder. Räcker det om man bara delar insekter och maskar i smådelar och slänger ner? Klarar dom att äta det då?

Och vad är det med just oxhjärta som är bra? Har sett hackat oxhjärta bland fiskmaten förr nämligen. Men känns liksom inte som något dessa djuren äter i naturen, hehe. 


242
29
Blues:

Fiskarna får det nångång o älskar det så jag tänkte blanda lite av varje i iskuber,kräsna är dom inte äter nog vad som erbjuds,skall oxå prova räkor o hummer o se om dom vill ha.


50
10
Malawi:

Röda mygglarver skulle jag undvika att mata med, dom är näringsfattiga och lever ofta i förorenat vatten. Plus att dom är allergiframkallande.


508
304
Jonas77:

Ja, gör en liten googling på de produkter de har i frysdisken i akvariebutiken, ofta kan det vara tillsatser, färgämnen mm som inte är så roliga (för fiskar är inte så "viktiga" antar jag).

Sen måste det ju gå att fixa mycket själv. Håva tångräkor och isopoder borde ju vara ok käk.


242
29
Blues:

T räkor håvade jag när jag var ung till dom stora fiskarna,dom var galna i det samt räkrom.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild