Tror nog geckos är mer populärt än ödlor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

459
138
Pakke:
Jag har haft geckos förut. De är mycket lätt hantering i jämtfört med dagaktiv ödlor. Daga ktivödlor är snabba och försöka fly bort från våra händer. Men det gör geckosar inte. Intressamt att de fler och fler som säljer gecko istället dagaktiva ödlor förutom varaner.

Min ett par dagaktiva ödlor försöker inte fly för de har insett att jsg är ofarliga med att göra. Det tog 4 år att få de inse. Men det gör geckos inte. Det tar bara minst 1 - 2 veckor för dom att inse sedan de kläckas. Om de äter mat ur hand vilket gör de inte stressad. Eller stå på hand gör dom inte känna stressad om de tar gärna mat ur hand eller stå på hand.

Jag har studerat på mitt egna aktiva ödlor och de vänjer sig att stå på min hand och få mat. Det gör geckos med bara i kortare tid än dagaktiva ödlorna.

Vad är poäng om folk tjatar om stress?

Leguaner gärna sätta på våra kroppar och käkar på mat utan stress?

Sköldpaddor gör också.

Kommnterar här gärna. Men jag kommer inte svara för mina dagaktivaödlor trivs. Så tjata inte om stress. Varsågod och kommnentera här.

1228
464
leedragon:
Pakke skrev:
Jag har haft geckos förut. De är mycket lätt hantering i jämtfört med dagaktiv ödlor. Daga ktivödlor är snabba och försöka fly bort från våra händer. Men det gör geckosar inte. Intressamt att de fler och fler som säljer gecko istället dagaktiva ödlor förutom varaner.

Min ett par dagaktiva ödlor försöker inte fly för de har insett att jsg är ofarliga med att göra. Det tog 4 år att få de inse. Men det gör geckos inte. Det tar bara minst 1 - 2 veckor för dom att inse sedan de kläckas. Om de äter mat ur hand vilket gör de inte stressad. Eller stå på hand gör dom inte känna stressad om de tar gärna mat ur hand eller stå på hand.

Jag har studerat på mitt egna aktiva ödlor och de vänjer sig att stå på min hand och få mat. Det gör geckos med bara i kortare tid än dagaktiva ödlorna.

Vad är poäng om folk tjatar om stress?

Leguaner gärna sätta på våra kroppar och käkar på mat utan stress?

Sköldpaddor gör också.

Kommnterar här gärna. Men jag kommer inte svara för mina dagaktivaödlor trivs. Så tjata inte om stress. Varsågod och kommnentera här.

Det finns ett tråd med en massa sidor som har diskuterat detta

5099
3873
Tropfrog:
Om det finns två kategorier av ödlor: Geckos och dagaktiva ödlor. Till vilken kategori hör dagaktiva geckos?

I övrigt vill jag precis som föregående talare hänvisa till den stora tråden om hantering.

www.terrariedjur.se/forum/thread/1007

Mvh
Magnus 

58
16
09an:
Är inte geckos, ödlor?

5099
3873
Tropfrog:
09an skrev:
Är inte geckos, ödlor?



Jag antar att frågan är hypotetisk och att du vet svaret själv. Men för absoluta nybörjare som kanske mamnar i tråden så lägger jag in ett svar ändå.

Jo, geckos är ödlor. Det finns både dagaktiva, gryningsaktiva,  skymmningsaktiva och nattaktiva geckos. Detsamma gäller många andra grupper av ödlor varför jag vänder mig emot att dela upp ödlor i två grupper som heter geckos och dagaktiva ödlor.

Sen kan det vara så att dagaktiva ödlor är ungefär lika lätta att hantera på natten när de är inaktiva som nattaktiva är på dagen då de faktiskt är inaktiva. Skillnaden är väl att man sällan får för sig att pilla på djuren nattetid.

I övrigt har jag länkat till den stora tråden om hantering där man kan få en god bild om folks inställning. Kort sammanfattat är att nybörjare tenderar att vara mer för hantering än erfarna inom hobbyn. Det verkar vara en mognadsprocess som många går igenom. Men som inom alla hobbys gör nybörjare bäst i att ta råd av erfarna, inte andra nybörjare.

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Pakke skrev:
Vad är poäng om folk tjatar om stress?

Kommnterar här gärna. Men jag kommer inte svara för mina dagaktivaödlor trivs. Så tjata inte om stress. Varsågod och kommnentera här.


Måste säga att detta är ett udda sätt att starta en diskussion på :)

Det är som att du säger "Varför tycker folk X? Kommentera gärna vad du tycker, men skriv inte något om du tycker X eftersom jag inte håller med om det." Det känns ju inte särskilt sannolikt att detta sättet att ställa frågan kommer att leda till en saklig diskussion, och ännu mindre sannolik att någon skulle ge dig ett svar på frågan ("Vad är poängen med att folk tjatar om stress").
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild