Strophurus Spinigerus info?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
2
Sam86:

Hejsan.
Jag är ny här på terrariedjur.se och tänkte fråga om det fanns någon som har strophurus geckos? Ni får jättegärna skriva till mig behöver en grundlig inskolning i hur man bäst sköter om arten. 

Till er andra på forumet undrar jag som total novis hur man börjar med hobbyn. Vad ska man göra innan man införskaffar ett djur och terrarium m.m. Samt vad har ni som varit i gamet länge för råd till oss som vill "komma in i värmen" so to speak.

MVH Samuel


488
202
David:
Det handlar väl om att läsa på om djuret man vill skaffa, skaffa terrarium och inreda, få till värme och fuktighet och sen skaffa djuret. 
Vet inte om det är så mycket mer att tänka på. 

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:
Sam86 skrev:
Hejsan.
Jag är ny här på terrariedjur.se och tänkte fråga om det fanns någon som har strophurus geckos? Ni får jättegärna skriva till mig behöver en grundlig inskolning i hur man bäst sköter om arten. 

Till er andra på forumet undrar jag som total novis hur man börjar med hobbyn. Vad ska man göra innan man införskaffar ett djur och terrarium m.m. Samt vad har ni som varit i gamet länge för råd till oss som vill "komma in i värmen" so to speak.

MVH Samuel



Instämmer med David. Steg 1 är alltid informationinhämtning om djuret och dess naturhistoria. Youtube, Google, Google Scholar, böcker, artiklar och även föreningsmedlemmar. Är man inte med i en Herpetologisk förening är det en bra idé att gå med i en. Chansen är hyfsat stor att någon har eller har haft arten tidigare. Personligen gillar jag böcker, artiklar och även podcasts. Även instagram och appar som "INaturalist" kan vara till hjälp.

Steg 2 är att färdigställa ett alternativt två terrarium. Ett mindre för några månaders karantän och det slutliga terrariet. Även här kommer det krävas läsning kring belysningsteknik, bygga terrarium och bakgrunder och hur du uppfyller övriga parametrar som djuret kräver. När det gäller bakgrunder och hur man bygger dessa finns det mycket matnyttigt på bla Youtube. Kanaler som SerpaDesign, Troy Goldberg mfl har väldigt detaljerade klipp kring framställandet. 

Sist är införskaffade av djur antingen genom uppfödare, butik, forum eller mässor. 

Ju mer förbered du är innan djurköpet desto bättre.

Mvh
Niklas


Medlem i SHF
192
361
Thinning:
Om du är ny inom "herpetologihobbyn" tycker jag verkligen att du ska gå med i en förening. SHR har flera lokalföreningar utspridda i landet, 300 sek kostar ett medlemskap och det är viktigt att vara med i en förening anser jag.
När det gäller Strophrurus sp. så har vi en mycket duktig och trevlig uppfödare i Sverige, kolla in hans hemsida: scandinavianspinytails.com/

Välkommen till en fantastisk hobby!
Med vänlig hälsning, Björn 

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:
Sam86 skrev:
Hejsan.
Jag är ny här på terrariedjur.se och tänkte fråga om det fanns någon som har strophurus geckos? Ni får jättegärna skriva till mig behöver en grundlig inskolning i hur man bäst sköter om arten. 

Till er andra på forumet undrar jag som total novis hur man börjar med hobbyn. Vad ska man göra innan man införskaffar ett djur och terrarium m.m. Samt vad har ni som varit i gamet länge för råd till oss som vill "komma in i värmen" so to speak.

MVH Samuel



En bokrekommendation på ämnet.

www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=keeping%20australian%20geckos

Mvh
Niklas


1661
777
fluffis:
Du har redan fått bra tips.

Ännu ett tips är att gå på en terrariedjursmässa. Då kan du ta in hela atmosfären och få mycket inspiration av djur och allt som hör till.

2
2
Sam86:
Vill tacka för alla svar och all vänlighet från er som tog er tid och skriva. Har kommit igång på riktigt nu och tagit till mig alla råd ni givit mig. Till alla nybörjare där ute, ta till er den vägledning som givits till mig så är ni på rätt väg in i hobbyn. Tusen tack till alla er, ni vet vilka ni är!

MVH Samuel

Medlem i SkHF
975
1090
NellyNiklas:

Sam86 skrev:
Vill tacka för alla svar och all vänlighet från er som tog er tid och skriva. Har kommit igång på riktigt nu och tagit till mig alla råd ni givit mig. Till alla nybörjare där ute, ta till er den vägledning som givits till mig så är ni på rätt väg in i hobbyn. Tusen tack till alla er, ni vet vilka ni är!

MVH Samuel


Kul att höra! Du får gärna lägga upp lite foton och dylikt efter hand som projektet fortlöper. 


Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild