Sam86 skrev: Hejsan.
Jag är ny här på terrariedjur.se och tänkte fråga om det fanns någon som har strophurus geckos? Ni får jättegärna skriva till mig behöver en grundlig inskolning i hur man bäst sköter om arten.
Till er andra på forumet undrar jag som total novis hur man börjar med hobbyn. Vad ska man göra innan man införskaffar ett djur och terrarium m.m. Samt vad har ni som varit i gamet länge för råd till oss som vill "komma in i värmen" so to speak.
MVH Samuel
Instämmer med David. Steg 1 är alltid informationinhämtning om djuret och dess naturhistoria. Youtube, Google, Google Scholar, böcker, artiklar och även föreningsmedlemmar. Är man inte med i en Herpetologisk förening är det en bra idé att gå med i en. Chansen är hyfsat stor att någon har eller har haft arten tidigare. Personligen gillar jag böcker, artiklar och även podcasts. Även instagram och appar som "INaturalist" kan vara till hjälp.
Steg 2 är att färdigställa ett alternativt två terrarium. Ett mindre för några månaders karantän och det slutliga terrariet. Även här kommer det krävas läsning kring belysningsteknik, bygga terrarium och bakgrunder och hur du uppfyller övriga parametrar som djuret kräver. När det gäller bakgrunder och hur man bygger dessa finns det mycket matnyttigt på bla Youtube. Kanaler som SerpaDesign, Troy Goldberg mfl har väldigt detaljerade klipp kring framställandet.
Sist är införskaffade av djur antingen genom uppfödare, butik, forum eller mässor.
Ju mer förbered du är innan djurköpet desto bättre.
Mvh
Niklas