nykomling

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
0
michaplath:
Hej är min nykomling.  Hur många soltimmar ska den ha om dagarna? Köpte honom i går. Tänkte att typ 3 kackerlackor med kalk på är lagom varje gång typ 3 dagar i veckan. Och 1 gång i veckan mjölmaskar som godis. Sen tänkte jag städa och göra rent och byta bottensubrat 1 gång i veckan. Hur är det med att fukta terrariet, hur ofta? Om ni har några andra invändningar så skriv gärna dom. Står mycket olika på sidor man läser på. Är som sagt nybörjare. Har ögonfransgecko sen innan.

5099
3875
Tropfrog:
Byta bottensubstrat en gång i veckan låter lite väl överdrivet och stressar säkert ödlan en hel del.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4002
5025
Jonas_:
Jag personligen kör 15-16 soltimmar normalt och ungefär 8-9 timmar under vintern (vintervila). Men finns säkert många olika teorier kring hur många timmar ljust det bör vara. Vill man vara riktigt noga kan man jämföra ljustimmar där djuret normalt lever i det vilda och överföra det till fångenskap. Ljustimmar och temperaturen varierar ju rätt kraftigt beroende vart i världen man är samt vilken årstid det är : ) inget land har konstant antal soltimmar året runt utan det varierar beroende på tid på året som sagt. 

Angående att fukta terrariet så skulle jag använt mig av fuktlådor (fyllda med mossa eller liknande) så ödlan själv kan bestämma när den behöver ligga fuktigare. Speciellt med djur som lever i relativt torra miljöer är det ett bra sätt. Att skapa mikroklimat på vissa ställen i terrariet är också ett bra sätt. Dvs att ha nåt hörn som är fuktigare, exempelvis en lövhög eller annat material som håller fukt över tid. Annars skulle jag rekommendera att nästan uteslutande spraya vatten när ödlan är i öms. En större vattenskål kan också hjälpa till med luftfuktighet. Även levande växter.. 

Med insektsätande ödlor resonerar jag såhär: Yngre individer bör ha nästintill fri tillgång till insekter, nästan äta så mycket som dom vill. Med yngre individer menar jag ej könsmogna djur. Vuxna könsmogna djur kan man mata på ett annat sätt. Men unga djur bör ha fri tillgång till insekter. Svårt att svara på hur många kackerlackor just din individ kräver, man måste prova sig fram då alla är individer och fungerar lite olika. Mjölmaskar som "godis" hade jag personligen struntat i : ) 

Bottensubstrat byter jag i stort sett aldrig ut. Iaf aldrig allt. Jag tar ut skinn och avföring vid behov. Att byta substrat varje vecka låter onödigt tycker jag, dyrt också. 

5099
3875
Tropfrog:
Hmm, om man med soltimmar menar tiden mellan soluppgång och solnedgång så finns det ett gäng länder som alltid har 12 timmar året om. Men det gäller inte länderna som leopardgecko kommer ifrån.

Om man med soltimmar menar timmar utan moln på himlen så varierar det förstås överallt, men jag har aldrig sett att man tar det i beaktande inom hobbyn.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4002
5025
Jonas_:
Därför jag i början av mitt inlägg också skrev " Men finns säkert många olika teorier kring hur många timmar ljust det bör vara".

Det finns alltså olika tolkningar kring vad ljus och mörker. Dag och natt. Skymning och gryning är : ) 
Jag tycker mest du misstolkar mellan raderna faktiskt. Ett bättre inlägg från dig hade varit ett eget svar angående antalet soltimmar som nybörjaren frågade om. Jag förstår din kritik, tycker bara den var onödig : ) 

5099
3875
Tropfrog:
Ok, eftersom jag absolut vill uppfattas som en som levererar "bättre svar". Jag skulle göra med leopardgecko precis som med alla andra djur och växter jag håller på med. Försöka efterlikna deras naturliga miljö så gott det går. På vintern kan dagen vara så kort som 6 timmar och på sommaren ända upp emot 16 timmar. Jag är inte exakt kring rätt tider utan brukar hålla mig till 4 säsonger, 3 månader av varje där höst och vår är 12 timmar, sommar mer och vinter mindre.

Sen var det inte menat som kritik av person utan helt enkelt bara korrigering av en falaktighet, som iofs inte hade någonting överhuvudtaget med frågan att göra. Definitionen av natt och dag är definitivt helt säker, och ger inte mycket utrymme för tolkning. 

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild