Hittade Skalbagge i terrariet (lever en ögonfransgecko i de)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Reptilergecko:
Hej! Igår hittade jag en svart skalbagge ( när jag kollat på internet på bilder av skalbaggar så tycker jag att det liknar en husbock) vid min gecko mat, den satt på behållaren man sätter upp för att lägga skålar i. Själv blev jag äcklad och slängde ut den utomhus men idag när jag gick in för att kolla hittade jag en till på samma ställe. Då gjorde jag samma sak men kollade under en grotta jag haft på marken av terrariet och då hittade en till. 


Jag undrar då hur de kommit in om ni kan ha någon aning och vad jag ska göra, t.e.x att stöda ur hela terrariet eller vad ni säger är bäst. Det är första gången detta händer.

229
224
Formula76:

Det är inte mjölbagge? Som kommit ifrån mjölmask?

Hur som helst kan du nog ta det lugnt...(såvida om det nu mot förmodan är husbock som är ett skadedjur för huset)


2
0
NiekW:
Husbock finns inte i Västra-Götaland. Dem förekommer inte norr om Halland (enligt Anticimex skadedjurexpert).

2
0
Reptilergecko:
Formula76 skrev:
Det är inte mjölbagge? Som kommit ifrån mjölmask?

Hur som helst kan du nog ta det lugnt...(såvida om det nu mot förmodan är husbock som är ett skadedjur för huset)



Japp! Det är från mjölmask, men lägger skalbaggarna ägg? Kan dom då redan ha gjort det?

229
224
Formula76:

Reptilergecko skrev:


Japp! Det är från mjölmask, men lägger skalbaggarna ägg? Kan dom då redan ha gjort det?


Ja, de lägger ägg. Och de gör de nog så snart de kan. Och äggen blir till larver. Men du behöver inte oroa dig för att du helt plötsligt har huset fullt av skalbaggar. Ibland är där nån mjölmask som inte blir uppäten och utvecklas till skalbagge, men oftast händer inte mer än så. Hinner den lägga ägg så får du gratis mat.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild