Skaffa reptil, men inte alltid hemma

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
cirris99:
Hej! Jag funderar på att skaffa en reptil men är lite osäker eftersom jag inte alltid är hemma. Jag sover borta ungefär 2-3 dagar i veckan. Jag har läst på lite om majsorm o ögonfransgecko. Jag förstår självklart att de kräver stort ansvar men jag tänkte eftersom reptiler inte uppskattar så mycket hantering kanske de är mer passande för mig. Jag har haft katt i 13 år (som jag o min syster skött om) men jag har flyttat o känner att jag skulle behöva en liten djurvän. Jag vill dock inte att djuret ska drabbas av att vara ensam och därför kommer jag med den här kanske dumma frågan. Majsormar förstår jag äter 1 gång var fjortonde dag ungefär när de är fullvuxna, men ögonfransgeckos verkar behöva daglig utfodring. Jag oroar mig kanske mest för hur ofta man behöver byta vatten, städa osv för att ormen inte ska bli sjuk eller vantrivas? Har läst att man kan skaffa en timer för uv lampor o värmematta. Eller vet ni något annat djur som är mer passligt? Det kanske bara är drömtänkande med mina krav men jag tänkte att man kan lika gärna fråga.

209
109
Norrby89:
Tycker det låter som att orm av något slag skulle passa riktigt bra! Sen beror de helt på om vi pratar om 2-3 nätter i rad då det börjar handla då om hur mycket man vill/kan/har råd att automatisera. 

5099
3873
Tropfrog:
Enligt L80 skall alla reptiler ha daglig tillsyn. Om det inte går att ordna kanske insekter, spindlar eller gråsuggor är ett bra alternativ?

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Fågelspindlar är överlägset de minst tidskrävande djuren jag haft. Sen kanske inte alla tycker att de är jättespännande, och de uppskattar definitivt inte hantering, men personligen tycker jag de är väldigt fascinerande. Jag öppnar bara mina spindelterrarier en eller kanske två gånger i veckan (beroende på art) för att spraya och de behöver bara mat någon gång i månaden som fullvuxna.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild