Hur gör man för att lagligt sälja egenodlade pilgiftsgrodor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
Geekygecko:

Jag har ett par pilgiftsgrodor (epipedobates anthonyi) som jag köpte för ett tag sedan och de har börjat avla fram ungar. Jag vill sälja några någon gång men grejen med Pilgiftsgrodor är att de behöver speciella intyg för handel, men vet inte hur det fungerar med egenodlade ungar. 

Ska jag skaffa en uppfödarintyg åt köparen när jag säljer mina egenodlade pilgiftsgrodor? Är det något man skaffar eller ansöker om hos staten eller något? Jag har en egen födarintyg som jag fick av affären när jag köpte föräldrarna, men skillnaden är att jag är en privatperson som säljer grodor.

Mvh Miguel 


5099
3873
Tropfrog:
Har du själv papper på föräldradjuren så är det bara att skriva ut papper själv på ungarna. För spårbarhetens skull föreslår jag att du registrerar alla kullar här på terrariedjur.se. Då kan du också generera färdiga uppfödarintyg innan försäljning.

Mvh
Magnus 

7
0
Geekygecko:
Tropfrog skrev:
Har du själv papper på föräldradjuren så är det bara att skriva ut papper själv på ungarna. För spårbarhetens skull föreslår jag att du registrerar alla kullar här på terrariedjur.se. Då kan du också generera färdiga uppfödarintyg innan försäljning.

Mvh
Magnus 


Ok, tack, så det är bara att skriva om föräldrarna och lägga till ungarna. Vad det gäller registrering i terrariedjur.se, hur registrerar jag de isf? 

5099
3873
Tropfrog:
De papper jag har på mina egna djur samt djur som sålts anger uppfödare, uppstigning datum, försälninggsdatum, art och lokal, ev särskilda kännetecken samt säljarens intyg att djuren är uppfödda i fångenskap av fångenskapsuppfödda föräldrar.

Det räcker långt för att skapa spårbarhet.

När du använder uppfödarfunktionen här så får kullarna, ungarna och föräldrarna egna unika nr som sedan går att använda vid framtida avel på djuren. Jag har inte använt funktionen själv, men den ser rätt enkel ut, så det handlar nog bara om att fylla i de obligatoriska uppgifterna.

För just pilgiftsgrodor händer det ju ibland att man bara hittar ägg utan att veta exakt när de lagts. Jag skulle nog fylla i datumen de hittades då.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild