Rätt temp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

29
11
tarantula:
Har en liten fråga; I diverse skötselråd av olika tartantula arter rekommenderas ofta temperaturer kring 25-28 c. Ändå hävdas det att rumstemperatur är fullt trillräckligt. Så vilket är egentligen dedt rätta?
Tacksam för utförliga svar..

5099
3873
Tropfrog:
Nu är jag ingen spindelexpert. Men i princip alla ställen i världen är ju kallare på natten än på dagen. Om man har ett terrarium i rumstemperatur med belysning så höjs ju värmen under dagen pga belysningen.

Så jag tänker att med rumstemperatur menas att terrarium som står just i rumstemperatur inte behöver någon extra värme. I burken kommer det dock att vara varmare än så dagtid.

Mvh
Magnus

663
345
Johnexotics:
Rums temp är inget man ska gå efter hos mig är det 20 grader typ men det är för kallt för mina spindlar. Ska Koppla in värmelampor kopplad till en dimmer. Men man behöver se till att dom kan ta sig från värmen. Här har du en bra video där dom förklara om värme å skötsel www.youtube.com/watch?v=OKsAwIy8nkI&list=PLjBrtja7Q8uh7qr3biK08OC80X2Xa2IHM&index=11

5099
3873
Tropfrog:
De flesta fågelspindlarna i hobbyn kommer nog ifrån Amazonas. Även om climatet till viss del skiljer sig inom detta området så kan man åtminstone för de centrala delarna och I låg terräng använda sig av denna regeln: aldrig under 20c och sällan över 30c. Skillnaden mellan regnsässong och torrsässong är i princip obefintlig, däremot så skiljer det ju mellan dag och natt.

Däremot så skiljer det ca 10% i luftfuktighet och 250mm nederbörd mellan torraste och fuktigaste månaden.

Tja, det är så jag gör min research när jag skall skaffa nya djur eller växter. Kollar hur det är där arten kommer ifrån.

Så för en spindel från lågland i centrala Amazonas är det safe med de flesta av oss har som rumstemperatur på natten. På dagen höjs det i vilket fall ett par grader. Det räcker garanterat även om uppvärmning till strax under 30 funkar också. Om man väljer att höja temperaturen så kommer spindeln sannolikt äta mer, växa fortare och ömsar oftare.

Mvh
Magnus 

663
345
Johnexotics:
Tropfrog skrev:
De flesta fågelspindlarna i hobbyn kommer nog ifrån Amazonas. Även om climatet till viss del skiljer sig inom detta området så kan man åtminstone för de centrala delarna och I låg terräng använda sig av denna regeln: aldrig under 20c och sällan över 30c. Skillnaden mellan regnsässong och torrsässong är i princip obefintlig, däremot så skiljer det ju mellan dag och natt.

Däremot så skiljer det ca 10% i luftfuktighet och 250mm nederbörd mellan torraste och fuktigaste månaden.

Tja, det är så jag gör min research när jag skall skaffa nya djur eller växter. Kollar hur det är där arten kommer ifrån.

Så för en spindel från lågland i centrala Amazonas är det safe med de flesta av oss har som rumstemperatur på natten. På dagen höjs det i vilket fall ett par grader. Det räcker garanterat även om uppvärmning till strax under 30 funkar också. Om man väljer att höja temperaturen så kommer spindeln sannolikt äta mer, växa fortare och ömsar oftare.

Mvh
Magnus 



Tror du tänker på new Worlds om du säger "flesta kommer från Amazonas" old worlds är rätt populära. Dom är i från Afrika och Asien. 

5099
3873
Tropfrog:
Johnexotics skrev:



Tror du tänker på new Worlds om du säger "flesta kommer från Amazonas" old worlds är rätt populära. Dom är i från Afrika och Asien. 


Jag tror att jag skrev att jag inte är någon expert på spindlar samt att de flesta arter fågelspindlar i hobbyn NOG är från Amazonas.

Hela inlägget du citerar är menat att inspirera mäniskor att undersöka klimatet där djuret kommer ifrån istället för att förlita sig på generella skötselinsruktioner.

Kollade förekomstkartor nu, kan bara konstatera att distributionen är så spridd att något klart svar på frågan inte kan ges utan att specificera art.

Men som sagts, undersök klimatet där arten kommer ifrån så kan det inte gå fel.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild