Tips på uppfödare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

6
5
Mandoxz:
panterophis skrev:
Bestäm dig vad du är ute efter för art först så blir det betydligt enklare att hitta


Det har jag! Brazilian Black :) 
Vet du någon som säljer?
Tack för ditt svar!

169
168
Imori:
Mandoxz skrev:


Det har jag! Brazilian Black :) 
Vet du någon som säljer?
Tack för ditt svar!


Hej!
Herpers Choise i Uppsala har Grammostola pulchra.

6
5
Mandoxz:
Imori skrev:


Hej!
Herpers Choise i Uppsala har Grammostola pulchra.


Tack! :)

316
283
panterophis:
Populärnamn kommer du inte långt med i hobbyn, vetenskapliga namn är det som gäller

5104
3879
Tropfrog:
Mandoxz skrev:


Jag bad inte om "rättningar", om man förstår vad jag menar kan man bara svara på frågan, för mej är det "dålig attityd" att direkt gå på mej om hur saker uttalas, jag bad inte om det.
Du behöver inte svara mer i denna tråd. Din uppfattning om mej är oväsentlig helt ärligt, du får tycka vad du vill men jag är INTE den första nybörjaren som känner sej direkt attackerad i hobbyn. 



Ibland är det faktiskt så att man kan lära sig saker trots att man inte bett om det.

Som i detta fallet där du med sannolikhet aldrig kommer att säga eller skriva fel igen. Om du fortsätter inom hobbyn så hade det varit helt oundvikligt att du förr eller senare hade lärt dig det i vilket fall. Den enda skillnaden hade varit hur många inom hobbyn som hade skrattat bakom din rygg fram tills du lärt dig. Så därvidlag har lärdomen varit till nytta oavsett hur den togs emot.

Det är några andra som också lärt oss ett och ett annat i denna tråden. Inte bara om fågelspindlar och nomenklatur, utan om annat också. Tyvärr är det inte möjligt att växla upp den lärdomen utan att också tysta forumet och det fria ordet.

Att du känner dig attackerad ligger inom dig. Det är något som du behöver jobba på. Såna försvarinställningar är sällan bra för den egna individen och inget man kan ta hänsyn till i ett forum där vi diskuterar saker, fakta och erfarenheter. Man kan helt enkelt inte bli upprörd på fakta, bara välja att ta till sig det eller att inte göra det. 

Hoppas att du nu när du fått ett tillfredsställande svar hittar djuret du letat efter och blir nöjd med det. Lycka till.

Mvh
Magnus 

2
2
Pappatnt:
Finns några duktiga uppfödare här i Sverige. Kolla köp och sälj här på sidan och gå med i några spindelgrupper på Facebook te.x "Spindlar och Exotiska terrariedjur"  "Spindlar som hobby" med flera så ska du nog hitta en bra uppfödare som passar dig :)

Medlem i SHF
18
7
Lelle66:

Tropfrog skrev:
När det gäller ursprungdfrågan så har den tre svar. Det bästa är redan givit. Men man kan också få kontakt med uppfödare via uppfödarregisstret och köp och säljavdelningen här på terrariedjur. I forumet får frågor om uppfödare så gott som aldrig några svar. Kanske för att det inte finns några storskaliga, professionella uppfödare i Sverige? Kanske för att folk här undviker name droping av folk som inte bett om det?

Resterande av detta inlägg vänder sig till MartinJ och alla andra som kan tänkas att vilja veta. DVS INTE till TS :)

Korrekt översättning av engelskans tarantula torde vara tarantel. Det svenska ordet tarantella översätts till precis detsamma på engelska, tarantella.

Sen är väl tarantula eller tarantel inte helt korrekt benämning på fågelspindlar heller trots att många kallar dem så i Amerika. Färre i Sverige.

Ursprungligen handlade det om lycosa tarantula. En vargspindel från medelhavsområdet. Namnet kommer från den italienska byn taranto som också gett upphov till orden tarantella och tarantism.

Här kan det vara värt att kommentera att det inte finns en enda naturligt förekommande art av fålelspindlar i Italien, I medelhavsområdet eller på kontinenten Europa för den delen.

Vargspindeln som ursprungligen kallades för tarantel på svenska eller tarantula på engelska har absolut noll gemensamt med fågelspindlar. Men tarantula/tarantel har ändå utökats att användas som populärnamn i stor utsträckning för vissa arter av fågelspindlar men inte alla. Dessutom så används det för flera andra arter som inte är varken vargspindlar eller fågelspindlar.

Men det är väl så med populärnamn, sällan helt korrekt. Alternativet att använda theranopsid är väl det mest korrekta, men inte många utanför hobbyn skulle förstå vad man menar. Så då är väl fågelspindel det bästa att använda. Tarantel kommer att förstås av många och har väl någon form av relevans trots sin inbyggda felaktighet.

Mvh
Magnus 



det behövs en rättning här:
det finns för närvarande tre arter av fågelspindlar naturligt förekommande i Europa, fyra när man räknar in Cypern:
Portugal, Spanien och Italien - Ischnocolus valentinus.
Grekland - Chaetopelma sp.(troligen olivaceum), Chaetopelma lymberakisi.
Cypern - Chaetopelma olivaceum, Chaetopelma karlamanni.

För övrigt kallas fågelspindel för tarantula i Nordamerika. Lika fel/rätt som att på svenska kalla dem för fågelspindel.


5104
3879
Tropfrog:
Lelle66 skrev:


 


det behövs en rättning här:
det finns för närvarande tre arter av fågelspindlar naturligt förekommande i Europa, fyra när man räknar in Cypern:
Portugal, Spanien och Italien - Ischnocolus valentinus.
Grekland - Chaetopelma sp.(troligen olivaceum), Chaetopelma lymberakisi.
Cypern - Chaetopelma olivaceum, Chaetopelma karlamanni.

För övrigt kallas fågelspindel för tarantula i Nordamerika. Lika fel/rätt som att på svenska kalla dem för fågelspindel.



Tack för informationen. Jag letade som en tok efter europeiska arter, men kunde inte hitta. Alltid trevligt när man kan lära nytt.

Jag har inte skrivit något om rätt eller fel när det kommer till användandet av tarantula. Tänker inte göra det heller. Här värderar var och en om majoriteten har rätt eller om etymologin spelar en större roll.

Tarantella däremot är både felaktig ordanvändning och används bara av en minoritet som saknar kunskap om spindlar så det torde man kunna sluta sig till är fel?

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
18
7
Lelle66:

Tropfrog skrev:


Tack för informationen. Jag letade som en tok efter europeiska arter, men kunde inte hitta. Alltid trevligt när man kan lära nytt.

Jag har inte skrivit något om rätt eller fel när det kommer till användandet av tarantula. Tänker inte göra det heller. Här värderar var och en om majoriteten har rätt eller om etymologin spelar en större roll.

Tarantella däremot är både felaktig ordanvändning och används bara av en minoritet som saknar kunskap om spindlar så det torde man kunna sluta sig till är fel?

Mvh
Magnus 


Informationen finns bland annat på min websida. Sedan sent 90-tal ;)

Nja fågelspindlar kallades i folkmun och i media för tarantella (och tarantel). Populärnamn är varken fel eller rätt som jag ser det. Men mindre och mer lämplig kanske, fågelspindel är ett mer lämpligt namn som inte något annat kan förväxlas med. 


5104
3879
Tropfrog:
Lelle66 skrev:


Informationen finns bland annat på min websida. Sedan sent 90-tal ;)

 

Nja fågelspindlar kallades i folkmun och i media för tarantella (och tarantel). Populärnamn är varken fel eller rätt som jag ser det. Men mindre och mer lämplig kanske, fågelspindel är ett mer lämpligt namn som inte något annat kan förväxlas med. 



Haha, så länge och jag har inte hittat till din hemsida ännu. Undra hur många fler hemsidor det finns jag aldrig besökt :)

Så om populärnamn aldrig kan vara fel eller rätt så väljer jag att kalla dem för zebror :)

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild